De opdracht aan Wat de muurschildering precies zou weergeven groeide in de prak- de kunstenaar tijk als gevolg van het overleg tussen Min en De Sonnaville. Om een goed ontwerp te kunnen maken kwam Min herhaaldelijk op de fiets vanuit Bergen naar Akersloot. Nu eens was hij bij een lelie kweker dan weer bij een visser; aan het Alkmaardermeer en in beide dorpen werden schetsen gemaakt. Duidelijk was dat het Alkmaardermeer een centrale plaats in de voorstelling zou innemen; Jaap Min Foto Stichting Jaap Min, fotograaf Con Monnich, Soest) opdrachten uit in ver schillende technie ken, zoals glas-in- lood, wandtapijten, muurschilderingen, mozaïek, sgraffito, glas-in beton en ij zer-reliëfs. In de pe riode 1938-1944 was hij leerling aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Amsterdam waar hij les kreeg van de pro fessoren Jurres, Van den Berg en Campendonk. In 1939 maakt hij tij dens een studiereis naar Italië kennis met de fresco-techniek. Van 1955-1961 was hij docent aan de Jan van Eijck Academie te Maastricht. Na een bevrijdende tweede reis naar Italië brak een nieuwe periode aan. De muurschildering in Akersloot is daar een van de eerste uitingen van. Zonder te kort te willen doen aan het omvangrijke oeuvre van de veelzijdige kunstenaar beperken we ons in het kader van dit artikel tot de muurschilderingen die Min na de oorlog tot aan het begin van de zeventigerjaren maakte. We memo reren onder andere: de studentenkapel in Delft uit 1945, de kapel van de paters Monfortanen in Oirschot uit 1953, de huishoudschool in Bergen uit 1959, het raadhuis van Akersloot 1961de UTS in Alkmaar uit 1964, een bejaardenhuis te Langedijk uit 1965. 46

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2002 | | pagina 46