1629 1632 is er blijkbaar 211 recht, want ergeleken).3 Ie haven van dit schip vaart .kersloot. Zijn otterdam. Het of bokking en Kaap de Gata) is het schip op :r aangevallen gewond waar schip en alle verkocht. Alle if verkocht, ïeeft, bij zijn Ie een verkla- jn te Alkmaar 1 Jonas Witsz, :en boeier ge schip machti- 14 december en Frederick 1 op te treden n koopman te insz vanwege i voor 32 pari ersloot. ngende Claes drick Jacobsz roper, poortei ;ende Willem e Limmen. ornelisz alias \nnastraat te Alkmaar, in presentie van Aerian Cornelisz en Pieter Pietersz van Akersloot, getuigen van goede gelove.5 In de zomer van 1629 vaart schipper Claes Cornelisz Cars van Akersloot uit ter haringvangst. De Graftdijkers Jan Claesz, 18 jaar; Cornelis Rongsz, 34 jaar; Jan Garbrantsz, 33 jaar; en Cornelis Jacobsz, 32 jaar, vergezellen hem. Ieder als stuurman op een haring schip. Wanneer zij op de bestemde plek aanwezig zijn ontstaat in de nacht, 17 dagen na St. Jan, 24 juni feest van St. Jan de Doper) een zeer harde wind. Zo hevig dat zij die nacht niet kunnen vissen. De hele nacht liggen zij voor anker. Jan Garbrant ligt iets terzijde van de andere schepen. Zijn want, half uitgeschoten, moet hij inhalen vanwege het weer en ook omdat de andere schepen aan anker blij ven. Cornelis Rongs had wel gezeild doch zijn want niet uitgescho ten om dezelfde reden. Op verzoek van Claes Cornelisz Cars hebben de schippers over dit voorval een verklaring afgelegd voor notaris Cornelis de Haes te Alkmaar op 18 mei 1630.6 Als de Akersloter schipper Jan Jacobz Schouten met het schip "St. Marten" in 1632 het zeegat kiest weet hij nog niet wat hem te wach ten staat. Hij zeilt vanuit de haven van Amsterdam, met een vrije pas, naar St. Huives. Pech achtervolgt hem op zijn reis. In augustus wordt zijn schip aangevallen door een Turks zeerover en aan land gejaagd tussen St. Huyveshoek en de rivier van Lissabon. Daar is het schip, op advies van zijn koopman Sr. Nicolaas Boray die te Lissabon woont, aan een Portugese koopman verkocht. Die koop man heeft het schip met geweld van het strand gehaald en in de rivier teruggebracht. Door tussenkomst van de"Viceroy" van Portu gal is schipper Schouten weer aan zijn schip gekomen. Nadat het schip gerepareerd en gecalvaat was heeft koopman Boray het schip laten bevrachten en met zout geladen. Toen de gelegenheid zich voor deed om met een goede vloot gemonteerde schepen, die zeilrede lag om met de eerste wind naar Holland te zeilen, moest schipper Schou ten zich daarbij aansluiten. Wederom op advies en schriftelijk bevel van koopman Boray. Zo omzeilde men de kans wederom gekaapt te worden. Er was één nadeel; de schipper had nog geen pas ontvan gen, deze moest uit Lissabon komen. Boray besliste: beter in convooi zonder pas dan alleen met een pas. In november wordt Texel bereikt waar nog bij dag binnengelopen 33

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2002 | | pagina 33