Nieuwe plannen Het tracéKerklaan komt nooit tot uitvoering. Het verbreden van de grotendeels bestaande wegen door de dorpskom van Uitgeest en Akersloot is alweer achterhaald. De provincie Noord -Holland wil een provinciaal net van doorgaande wegen buiten de bebouwing Binnen de bebouwde kom wordt de weg 7,0 m breed, buiten de bebouwde kom wordt de weg 5 m breed met voldoende ruimte om later alsnog een vrijliggend rijwielpad naast de weg te realiseren. Hieronder een stuk letterlijke tekst uit de tech nische omschrijving van het Hoogheemraadschap De beharding van den rijweg zal be staan uit een ingewalste fundeering van 2 vlijlagen, waarop een stortlaag puin dik 10 c.m. en een laag van steen slag of slakken, afgedekt door een deklaag porfierbristar met een slijt laag van teer en split". Ook wordt over de centen gepraat, voor het gedeelte weg in Akersloot is de volgende begroting opgesteld: De kosten van eerste verbetering van den weg, met inbegrip van de kosten van aanleg van de nieuwe wegvakken en van den bouw der twee nieuwe bruggen, wordt geraamd op in totaal 78.000,- waarin is begrepen een bedrag, groot 17.000,- aan loonen etc., zoodat de overige kostenwaarin begrepen de geraamde kosten van den grond aankoop, bedragen 78.000,- minus 17.000,- 61.000,- De loonkosten zijn behoorlijk laag, mede omdat werklozen worden ingezet bij de aanleg van de weg. Dit in het kader van de werkver schaffing. Veel wegen en grote projecten zijn op deze wijze tegen geringe kosten gerealiseerd. In de archieven is hierover het volgende terug te vinden: de verbetering in werkverschaffing zal kunnen wor den uitgevoerd, en dat het uit dien hoofde te getiieten overheidssub sidie van 100% der loonen, met inbegrip der daarvoor in aanmer king komende sociale lasten, geheel in de kas van het hoogheemraadschap zal vloeien. Het Hoogheemraadschap zal het project onder haar leiding uitvoeren, en wordt tevens de eigenaar van de nieuwe weg. De planvorming is rond, en ook de provincie keurt de plannen goed. In 1939 zal met de uitvoering worden gestart om binnen 2,5 jaar de nieuwe verbindingsweg gereed te hebben. Afbeelding 6: Plaats waar de bruggen over de Fielker en de Schulpvaart waren gepland.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2001 | | pagina 67