Plannen voor aanleg van de Geesterweg weg werd veel gebruikt, maar was vooral in de herfst voor gemotori seerd verkeer moeilijk begaanbaar. Langs Starting kon men via de Limmerkoog naar Uitgeest of naar Limmen. Door matig onderhoud was deze weg ook in zeer slechte staat. Akersloot was altijd goed bereikbaar via het water, een bekende verbinding waren de boten van de "Alkmaar Packet" die van Alkmaar naar Am sterdam voeren. Nabij het pontveer van Akersloot was het opstappunt voor de boten. Ook veel goede ren werden per schip aan- en afgevoerd, denk hierbij aan zand, bouw materialen, schelpen, mest, hooi en riet. In Akersloot waren meer dere stetten of overslagplaatsen om de materialen te laden en te los sen. Maar het gemotoriseerde verkeer is in opkomst ten opzichte van de scheepsvaart en paard en wagen. Op veel plaatsen in het land wordt het wegennet uitgebreid om de groei van het autoverkeer op te vangen. Akersloot kan niet achterblijven. Afbeelding 4: Sluisbuurt met het sluisje; de belangrijkste verbindingsweg naar Akersloot Het plan tot verbeteren van de verbindingsweg naar Uitgeest is in 1934 ontstaan. Burgemeester en Wethouder van Akersloot schrij ven een brief aan de gemeente Uitgeest om samen te kijken naar de slechte verbinding tussen hun gemeenten.Tegelijkertijd klaagt zuivel fabriek "De Hoop" uit Akersloot, over de slechte bereikbaarheid van het dorp. Vooral vrachtwagens hebben moeite de kaasfabriek te bereiken. Door een brief aan B&W van Akersloot te schrijven, laat zuivelfabriek "De Hoop" weten dat het zo niet langer kan (zie af beelding 2). In 1935 benaderen Akersloot en Uitgeest het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen om de bestaande weg tussen hun gemeenter te verbeteren. Het Hoogheemraadschap wil meewerken en ook de provincie ziet de noodzaak in van een goede verbinding, tussen Uit geest en Akersloot. Toestemming tot verdere planontwikkeling vooi de wegverbetering wordt hetzelfde jaar nog verkregen. Beide ge meenten willen ook bijdragen in de kosten van de weg. Akersloo wil, als Uitgeest dit ook doet, een bedrag van 600,- per kilometer in de jaarlijkse kosten van onderhoud en afschrijving bijdragen. De ingenieurs van het Hoogheemraadschap gaan aan de slag en maken een eerste ontwerp. 62

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2001 | | pagina 64