1 I In dienst van de gemeente Akersloot De gemeentebode De postbode Pas in de 16e eeuw kreeg men in Europa een meer geregeld briefvervoer en ontston den de eerste postdiensten. Het draagloon of porto werd betaald door de geadres seerde. De porto was afhankelijk van het gewicht en van de afstand waarover het Een bode kon men herkennen aan de bode bus. Deze bodebus was een onderschei dingsteken, dat gedragen werd door de bode in dienst van bestuurslichamen zoals Pro vinciale Staten, Gemeentebesturen, Hoogheemraadschappen, Waterschappen en Polders. De geschiedenis van de bodebus gaat terug tot in de vroege middeleeuwen. De bode, die een bericht moest overbrengen, droeg deze geschreven stukken in een bus. Vanaf de vijftiende eeuw werd aan de bodebus een schildje toegevoegd met het wapen van de instantie, die de bode vertegenwoordigde. Vanaf die tijd werd de uitvoering van de bodebus vaak erg kostbaar. Zij werden veelal ontworpen door zilversmeden. Veel bodebussen zijn nog bewaard gebleven. Ook de gemeente Akersloot is nog in het bezit van een zilveren bodebus. Helaas is het zilvermerk door jarenlang gebruik ver sleten. Hierdoor is de naam van de zilver smid die de bus gemaakt heeft niet te ach terhalen. Ook in het oud-archief van Akersloot is de aanschaf van de bodebus nog niet gevonden. Op de hiernaast staande afbeeldingen; de bodebus van Akersloot met hierop het gemeentewapen. poststuk moest worden vervoerd. Hoe verder de afstand, hoe meer er voor de brief betaald moest worden. 3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2001 | | pagina 3