Op 1 april 1908 wordt de raad op de
hoogte gesteld van de verdere ont
wikkelingen. Voor het amoveren
(slopen) van de oude brug schreven
zes ingezetenen in, t.w. B. Rijs voor
495,--, W. Nederveen voor
386,--, J. Overpelt en Zn. voor
520,--, A. Groot voor 165,--,
W. Poland voor 495,-- en A. Buur
voor 569,—. Omdat de laagste in
schrijver het werk niet wil uitvoeren
onder toezicht van de gemeenteop
zichter en hierbij blijft, zal het werk
aan de opvolgende inschrijver wor
den opgedragen. Voorts wordt mede
gedeeld, dat B. en W. in onderhan
deling zijn getreden met de N.V.
Werninks Betonfabrieken te Leiden
en dat deze firma de nieuwe brug wil
maken voor de som van 1.380,
met een tienjarige garantie op het
werk.
De Startingerbrug gezien vanuit de richting Limmen.
Op 8 juli 1908 wordt medegedeeld aan de raad dat de Startingerbrug gereed is en met een belasting van ongeveer
4.500 kg. beproefd werd. De doorvaartwijdte bedraagt 5'/4 meter terwijl de hoogte bij normaal waterpeil 2,10
meter is, gemeten van de waterspiegel tot benedenkant dek. Besloten wordt de brug geheel te bestraten.
In de "wegenlegger" van Akersloot wordt duidelijk aangewezen de onderhoudsplichtige en de omvang van de
onderhoudsplicht. In 1906 werd de Startingerbrug in de legger vastgelegd. De onderhoudsplicht van de op de
brug liggende weg en beharding is voor de Groot-Limmerpolder.
11