Medemblikkerdie uit Portugal terugkeerde. Een ander gevaar op zee waren de kapers, die de vaarroutes onveilig maakten. Vooral Barbarij se en Duinkerker kapers waren berucht. Maar oorlogvoerende naties rustten ook kaperschepen uit om eikaars handel te ontwrichten. Engelsen, Fransen en Portugezen namen Nederlandse schepen in tijden van oorlog en ook Akersloters ontkwamen hier niet aan. Vooral de Engelsen legden in de 17de eeuw verboden op aan andere naties. Zij wilden hun aandeel in de handel en scheepvaart vergroten en omdat de Nederlanders de grootste koopvaardijvloot hadden, ging dat ten koste van hun aandeel. Om de eigen scheepvaart te bevorderen, vaardigde de Engelse regering in de 17de eeuw de zogenaamde 'Navigation Acts' uit. Zo voer de 34-jarige Gerrit Claesz van Akersloot in 1651 van Cennebon in Bretagne naar Honfleur. Het schip De St.-Jan, eigendom van 23 personen uit Amsterdam, Zaandam en Akersloot, had eerst Nantes aangedaan, waar de schipper opdracht had gekregen van de franse koopman Boureau rogge te laden in Cennebon en dat te lossen in Honfleur. Engelse wetten verboden dit soort vaart en de schipper wist dat. Want bij zijn aanhouding door een Engels fregat bij Cape de la Hague zei Gerrit Claesz dat hij op weg was naar Amsterdam. Ondanks vertoon van een ladingbrief voor Amsterdam trok de engelse kaptein Howell zijn bewering in twijfel en tooke the said shipper downe into his gunroome and stripped him to finde other writinge and papers, and turning his stockings off his left leggthere found in the foote there of betwith his foote and stocking the charter partie and bill of lading annexed for Honfleur...".2 Bij het proces dat daarop volgde in Engeland 2 en "nam de genoemde schipper mee in zijn wapenkamer en ontdeed hem van zijn kleren om andere stukken en papieren te vinden, en terwijl hij zijn kous van zijn linkerbeen uitdeed vond hij in de voet ervan tussen zijn voet en de kous de verlader en de ladingbrief toegevoegd voor Honfleur..." 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 1989 | | pagina 25