waarvan geen bevrachtingscontract is gevonden. De cijfers van De Buck zullen dan
die van Hart benaderen
Bij de herkomst van schippersvarend op Archangel, valt het grote aandeel
van Akersloot op. Van de schippers uit de Republiekdie in de 17de eeuw op
Archangel of Kola voeren, woonde ruim 6% in AkerslootWe mogen dan ook spreken
van een zekere specialisatie van Akersloot in deze vaart. Bijna 70 van de totaal
200 Akersloter schippers voeren op Archangel. Sommigen voeren jaren achtereen
tussen mei en november richting Archangel. Daar betaalden zij veelal met baar
geld, produkten als juchten (zacht rundleer)bont, talk en potas
Het aandeel van Akersloter schippers in het totaal aantal dat op Archangel
voer, lag het hoogst in de 70er en 80er jaren van de 17de eeuw. Daarna nam hun
aandeel en absolute aantal steeds meer af. Zelfs de vergroting van deze vaart in
het begin van de 18de eeuw had daar geen gunstige invloed op.
De schippers hadden veelal te maken met bevrachters die van oorsprong
kooplieden uit de Zuidelijke Nederlanden waren. Zoals de families Le MaireDe
Vogelaer en de familie Marselis en verwantendie grote belangen hadden in de
Russische economie. Ook Dirck van Os, Sion Lus en de familie Thesingh waren
belangrijke bevrachtersVoor de bevrachters en de schippers was de zeevaart op
Archangel niet zonder gevaar. Kapers waren actief en stormen veroorzaakten
veelal waterschadeEn als de schepen te laat uit Archangel vertrokken, kon ook
het ijs parten spelen. Gemiddeld waren de schepen, die op de route naar het
noorden gebruikt werden, groter dan die op andere vaarten. Na 1640 maten deze
geregeld boven de 150 last. Volgens Hart waren de meeste schepen ongewapend,
maar dit verschilde van tijd tot tijd. In de laatste periode van de Tachtig
jarige Oorlog tussen 1629 en 1647 en tijdens de drie Engelse Zeeoorlogen (1652-
1654, 1665-1667 en 1672-1674) hadden verhoudingsgewijs veel schippers uit
Akersloot bewapening aan boord, drie metalen kanonnen tot zestien stuks. Dirck
Jacobsz Slicker had in 1672 vijf gotelingen aan boord van zijn schip. Voor deze
reis zouden de reders fl. 5.750,-- ontvangen van koopman Hendrik Thesingh
38
m