Als ik een auto verkocht, moest ik de mensen ook leren autorijden. Dat was
niet zo moeilijk omdat er bijna geen verkeer was. Een van m'n moeilijkste
leerlingen was wel de Eerwaarde Heer Pastoor Wils. Hij kocht van mij eerst
een oude Chevrolet om te leren. Nadat alle vier spatborden stukgereden waren
kon hij wel rijden. Toen kon de Chevrolet ingeruild worden voor een nieuwe
Ford. Ook heb ik Piet de koster leren rijden, dat ging dan gecombineerdWe
brachten z'n zoon in Alkmaar naar school, Piet en ik deden dan boodschappen
en Piet maar rijden. Ook heb ik vaak gereden voor J.Th. Verduin, die toen
de busdienst tussen AkerslootUitgeest en Alkmaar onderhieldhalte bij
café Burgering in Alkmaar. Ook reed ik voor de stille omgang en naar de
bloemenvelden en Heemstede, 's Zondags haalde ik de kerkgangers van de
Starnmeerde Woude en Stierop en ging dan met de bus over het pontje. Maar
eerst allemaal uitstappen en dan varen.
In 1929 werd de garage op de eerder gekochte grond vergrootech
ter nog niet de bovenbouw. Prijs f 2185,-- In de oorlog 1940-'45 mochten we
er een bovenbouw op plaatsenindien 't niet boven de 500,kwam. Daar
dit zeer rekbaar was is het toen gebeurd. In de jaren 1930 tot '40 werd ik
ook nog P.E.N. installateur.Licht aanleggen, fornuizen verkopen en plaatsen.
Dit alles werd gekeurd door een P.E.N. keurmeester en die man was zeer se
rieus
De tijden werden moeilijker en er kwamen veel werklozenwe wer
den er angstig van. De Uiterdijk werd een gemeentelijk werkobject, omdat het
's winters altijd onder water stond. De mensen moesten met de kruiwagen
grond opbrengen. Er werd,als ik het goed heb, 25 cent per uur betaald. Tot
onze spijt konden we Siem Koning niet meer aan het werk houden, we konden
het niet meer betalen. Na tien jaar bij ons te zijn geweest, is hij bij de
Ford-dealerW. Schmidt in Alkmaar gaan werken, 's Morgens vroeg de 10de mei
1940, brak de oorlog uit en de lucht zag zwart van de vliegtuigen. Deze