Het aantal klopje* wondt gnotendeze jonge vn ouwen stellen
zich in dienst van de kenk dooi b.v. de mensen te ventellen waan en
wanneen een Heilige Mis zal wonden opgednagen.
lijn wenkknacht en vaste hand van schnijven vennaden dat
Micolaas Stenius een knachtige pensoonlijkheid is waan de kenk in
die tijd op kon bouwen.Vat blijkt ook uit het vastleggen van legaten
fundatie* en schenkingen in geld en landenijen tot ondenhoud van de
kenkpastonie en anmen.Het zilvenwenk, de noem van de R.K.kenk-
schatten, is bijna geheel van zijn tijd,o.a. monstnanskelkenkande-
laanswienookvat met scheepje, doopschelpenz
Het was een zongelij ke tijd voon de Rooms - Katholieke kenk,
men moest alles illegaal doen. Boete en gevangenis*tnafa ovenban-
ning stonden op het toedienen van de sacnementen en het venblijfr ge
ven aan een pniesten. Ve katholieke godsdienst was lange tijd ven
boden. Hoe stiekem alles ging blijkt uit het tnouwboek, in het begin
staan alleen de klopjes als getuigen venmeid laten ook de namen
van bunen en de venmelding dat veel bunen in de kenk* chuun aanwezig
wanen. Op 5 apnil 1632 staat opgetekend een tnouwpantij tussen
Manganetha Adniaensd. en Simon Jansz., met de venmelding dat de
laatste van" kettens gelo o was.Het eenste "tnouwtje" van Steniu*
was op 30 augustus 1631.Het totaal in 1631 is 3, daanna 5 in 1632
en 7 9 in 16 3 3.
Het was niet zo dat de schout en s chepenen het de pas-
toon lastig maakten, maan de Baljuw van Kennemenland wilde onde
op zaken stellen,doon middel van smeengeld ten eigen bate.Hij ging
zelfi zo ven dat hij de pnedikanten vnoeg o< zij venklikkens wil
den aanstellen. Maan Vs Hendnick Bauiningeen tijdgenoot van Stenius
wenste hien niet aan mee te wenken. Het was impentinent en ononden-
telijk volgens hem. Ook de pnedikanten uit omliggende plaatsen
weig enden hun medewenking.
6