Het aantal klopje* wondt gnotendeze jonge vn ouwen stellen zich in dienst van de kenk dooi b.v. de mensen te ventellen waan en wanneen een Heilige Mis zal wonden opgednagen. lijn wenkknacht en vaste hand van schnijven vennaden dat Micolaas Stenius een knachtige pensoonlijkheid is waan de kenk in die tijd op kon bouwen.Vat blijkt ook uit het vastleggen van legaten fundatie* en schenkingen in geld en landenijen tot ondenhoud van de kenkpastonie en anmen.Het zilvenwenk, de noem van de R.K.kenk- schatten, is bijna geheel van zijn tijd,o.a. monstnanskelkenkande- laanswienookvat met scheepje, doopschelpenz Het was een zongelij ke tijd voon de Rooms - Katholieke kenk, men moest alles illegaal doen. Boete en gevangenis*tnafa ovenban- ning stonden op het toedienen van de sacnementen en het venblijfr ge ven aan een pniesten. Ve katholieke godsdienst was lange tijd ven boden. Hoe stiekem alles ging blijkt uit het tnouwboek, in het begin staan alleen de klopjes als getuigen venmeid laten ook de namen van bunen en de venmelding dat veel bunen in de kenk* chuun aanwezig wanen. Op 5 apnil 1632 staat opgetekend een tnouwpantij tussen Manganetha Adniaensd. en Simon Jansz., met de venmelding dat de laatste van" kettens gelo o was.Het eenste "tnouwtje" van Steniu* was op 30 augustus 1631.Het totaal in 1631 is 3, daanna 5 in 1632 en 7 9 in 16 3 3. Het was niet zo dat de schout en s chepenen het de pas- toon lastig maakten, maan de Baljuw van Kennemenland wilde onde op zaken stellen,doon middel van smeengeld ten eigen bate.Hij ging zelfi zo ven dat hij de pnedikanten vnoeg o< zij venklikkens wil den aanstellen. Maan Vs Hendnick Bauiningeen tijdgenoot van Stenius wenste hien niet aan mee te wenken. Het was impentinent en ononden- telijk volgens hem. Ook de pnedikanten uit omliggende plaatsen weig enden hun medewenking. 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 1982 | | pagina 11