Installatie werkgroep Archeologie. Maandag 24 augustus kwamen 12 van de 15 groepsleden bijeen voor het opstellen van een werkplan. Twee bestuursleden van de vereniging, de heren H. Krom en G. Kerssens waren als geïnteresseerde toehoorders aanwezig. De heer Kaptein verwelkomde de aanwezigen en hield een inleiding over het voorgenomen werk. Zijn inleiding is elders in dit blad samengevat tot een verhaal over opgravingen. Tijdens de levendige discussie bleek al gauw dat een aantal functies binnen de werkgroep vervuld moesten worden: 1) Voor het vastleggen van het gevondene moet een administratie gevoerd worden, van vindplaats en beschrijving. Gezien zijn activiteiten op dit gebied was het duidelijk dat de heer Leyen hiervoor de aangewezen persoon zou zijn. Hij stemde toe dit voor zijn rekening te nemen. 2) Geen opgraving is compleet als niet alles accuraat in kaart gebracht is. De heer Kok zal dit voor zijn rekening nemen. Van het voorstel vanuit het bestuur om de heer Zonneveld (R.O.D. Uitgeest) te vragen hierbij te assisteren in het begin, werd dankbaar gebruik gemaakt. 3) Het verzorgen van materieel dient gecoördineerd te worden. Opslag, onderhoud, lenen van evt. groot gereedschap, moet in één hand blijven. De directe behoefte richt zich nog op zeefapparatuur en een onderkomen. Voorlopig nemen Hans Overpelt en Theo Oud een en ander voor hun rekening. Wie kan hen helpen aan zeefgerei, kruiwagens en evt. een directiekeet? We zoeken ook een permanent onderdak! 4) Mevrouw Swart zal voor de werkgroep de algemene contacten verzorgen, bijhouden wie er graaft, een evt. bijeenkomst regelen, etc. Zij zorgt dan dat iedereen geinformeerd wordt. Het telefoonnummer van Mevrouw Swart is: 12472. Dc avond werd besloten nadat afgesproken was zaterdag 29 augustus om 9.30 uur te starten met de opgravingen op de locatie van de voormalige "Oude Knegt". J.A.J. Kaptein.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 1981 | | pagina 9