Afb. 10 Station (links), tolboom en tolhuis (rechts) te Egmond aan Zee, ca 1910. Bron: [5842] Spoorwegen in beeld, Spoorwegmuseum, Geheugen van Nederland. De tol aan de Egmonderstraatweg was net als die aan de Hoeverschelpweg verliesgevend; toen de lening in 1927 was afgelost veranderden de tarieven dan ook niet. Wel ontbrak op de nieuwe lijst met tolgelden de categorie voertuigen van weeldemaar in de praktijk maakte dat weinig uit. Nieuw was de auto: automobilisten betaalden 10 cent. Fietsers en motorrijders waren gratis. De tarieven moesten nu wél als gemeentelijke belasting koninklijk worden goedgekeurd(7b). Ze waren slechts korte tijd geldig, en wel van 1 januari 1927 tot 1 juli 1928. De concessie uit 1845 werd ingetrokken (8). Verlenging was daarna niet meer nodig: de weg werd namelijk opgenomen in het provinciale wegennet, waardoor de onderhoudskosten overgingen van de gemeente naar de provincie. 'De onaangename verkeersbelemmering voor Egmond aan Zee is verdwenen'zo luidde het Algemeen Handelsblad de tolheffing uit.(9>. Het dorp is thans voor automobilisten zonder tol te betalen te bereiken. De badplaats kan er slechts wel bij varen' 123 Sftptii lil Tulliitis ,t;nt Zet Geestgronden, 24 (2017), nr. 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 21