Afb. 10 Station (links), tolboom en tolhuis (rechts) te Egmond aan Zee, ca
1910. Bron: [5842] Spoorwegen in beeld, Spoorwegmuseum, Geheugen van
Nederland.
De tol aan de Egmonderstraatweg was net als die aan de Hoeverschelpweg
verliesgevend; toen de lening in 1927 was afgelost veranderden de tarieven
dan ook niet. Wel ontbrak op de nieuwe lijst met tolgelden de categorie
voertuigen van weeldemaar in de praktijk maakte dat weinig uit. Nieuw
was de auto: automobilisten betaalden 10 cent. Fietsers en motorrijders
waren gratis.
De tarieven moesten nu wél als gemeentelijke belasting koninklijk worden
goedgekeurd(7b). Ze waren slechts korte tijd geldig, en wel van 1 januari 1927
tot 1 juli 1928. De concessie uit 1845 werd ingetrokken (8). Verlenging was
daarna niet meer nodig: de weg werd namelijk opgenomen in het provinciale
wegennet, waardoor de onderhoudskosten overgingen van de gemeente naar
de provincie. 'De onaangename verkeersbelemmering voor Egmond aan
Zee is verdwenen'zo luidde het Algemeen Handelsblad de tolheffing uit.(9>.
Het dorp is thans voor automobilisten zonder tol te betalen te bereiken. De
badplaats kan er slechts wel bij varen'
123
Sftptii lil Tulliitis ,t;nt Zet
Geestgronden, 24 (2017), nr. 4