Tarieven Als richtlijn bij het opstellen van een tarievenlijst golden de bij koninklijk besluit(6) vastgestelde tarieven van de tollen op de rijkswegen (Afb. 8). Verder hield men rekening met de lengte van de weg. Daardoor lagen de tarieven bij de tol aan de 6200 meter lange Hoeverschelpweg (Afb. 9) hoger dan die op de slechts ongeveer twee kilometer lange Egmonderstraatweg. In sommige gevallen was er sprake van korting of zelfs van vrijstelling van tol. Werkverkeer met materialen of gereedschappen voor het onderhoud van de beide wegen en de bijbehorende tolhuizen, aan de Hoeverschelpweg tevens voor de molens en andere eigendommen van de polders, betaalde niets. Ook voor vee dat naar de weide werd gebracht of daarvandaan werd opgehaald, was geen tolgeld verschuldigd. Bij de vrijstelling van tol op de Hoeverschelpweg werden verder speciaal genoemd: 'springstieren die ten dienste van den landbouw worden rondgeleid benevens onbeslagen veulens zoolang zij nog geene snijtanden hebben'. Ook militair verkeer kon gratis passeren. Bij rijkstollen en particuliere tollen is vaak ook een vrijstelling opgenomen voor paarden en rijtuigen van leden van het Koninklijk Huis. Kennelijk was Koning Willem II destijds niet van plan een bezoek te brengen aan de Egmonden, want in de hier beschreven gevallen tekende hij de besluiten zonder een vrije doorgang te bedingen. De tarieflijsten vertoonden soms ook lokale trekjes. Zo hoefden aan de Egmonderstraatweg voerlieden van schelpenkarren die aan het eind van de dag zonder lading terugkeerden, niets te betalen. In de polder was tussen de hoeven en landerijen het vervoer van veldvruchten, mest, hooi, graan, zuivel en alle andere vruchten van de landbouw alsmede van gereedschap vrij van tol. Landlieden die op donderdag of vrijdag metzoetemelkse kaasnaar de markt in Alkmaar gingen, kregen bij de tol aan de Hoeverschelpweg 50% korting. De maximale last die over deze weg zonder speciale toestemming van burgemeester en wethouders van Alkmaar mocht worden vervoerd, bedroeg 1200 kilogram. Voor het vervoer naar Egmond aan Zee gold een dergelijke beperking niet; daar werd een zwaar beladen 'matjan' (mallejan, wagen om bomen en andere lange, zware lasten te vervoeren) gewoon doorgelaten, overigens wel tegen een toptarief van 25 cent. Geestgronden, 24 (2017), nr. 4 119

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 17