De hoogte van het tolgeld werd gespecificeerd in bij lagen bij de respectievelijke koninklijke besluiten. Wanneer de geldleningen te zijner tijd zouden zijn afgelost, dienden de tarieven opnieuw bekeken te worden. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hadden in het geval van Alkmaar naar eigen zeggen aanvankelijk bij vergissing het verkeerde tarievenlijstje bijgevoegd. Daardoor was er een extra koninklijk besluit(4c) nodig om het al goedgekeurde 'foute' lijstje in te trekken en de juiste tarieven en voorwaarden van kracht te doen zijn. In werkelijkheid bedongen de polderbesturen tolvrijdom voor de landbouw en voor hun eigen activiteiten. Pas nadat dit geregeld was in het tweede koninklijk besluit en terwijl de werkzaamheden aan de weg al waren begonnen, tekenden ze voor de eerder genoemde financiële bijdrage. Na de koninklijke goedkeuring voor de ondernemingen kon de aanleg beginnen. Alkmaar ging voortvarend te werk: al op 30 april 1846 werd de Hoeverschelpweg geopend (5). De Egmonderstraatweg en het bijbehorende tolhuis (Afb. 6) werden met het geëigende ceremonieel in gebruik genomen op 15 maart 1847(2b). De verbinding van Egmond aan Zee met Alkmaar (Afb. 7) was daarmee een feit. Afb7 De verharde route van Egmond aan Zee naar Alkmaar (geblokt, bestaande uit de Alkmaarseweg [Egmonderstraatweg] en de Hoeverschelpweg) op een uitsnede van een kaart van de gemeente Egmond-Binnen uit 1866. De grens tussen de gemeenten Egmond aan Zee en Egmond-Binnen is gemarkeerd door een dikke zwarte lijn; tolhuis en tolboom bevonden zich sinds 1865 binnen de gemeentegrens. De Meerweg is nog niet bestraat. Bron: Gemeente atlas (10). 118 Geestgronden, 24 (2017), nr. 4 n ar A if titrt Ite.Urimtu.it

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 16