Als je nu van Alkmaar naar Egmond aan Zee rijdt over een glad geasfalteerde weg dan kun je je nauweli jks voorstellen hoe het er 200 jaar geleden aan toe ging. Een smal pad lussen de weilanden door verbond Alkmaar met Egmond aan den Hoef, Om dan in Egmond aan Zee te komen moest je nog een zandduin overklimmen. Met een kar was dat nauwelijks mogelijk. Nadat de verbinding in 1847 verbeterd was moest er wel tol betaald worden. Kees Floor beschrijft in onderstaand artikel hoe deze tot stand is gekomen. Kees Floor EGMONDER TOLWEGEN Wie vroeger van Alkmaar naar Egmond aan Zee reisde of het traject in omgekeerde richting wilde afleggen, moest tweemaal in zijn buidel tasten. De gemeente Egmond aan Zee mocht aan gebruikers van de Egmonderstraatweg tolgeld vragen; de gemeente Alkmaar had een tol aan de Hoeverweg. De Stadter tol werd opgeheven in 1916; de tolheffing bij Egmond aan Zee ging door tot 1928. Afb. 5 Uitsnede uit een kaart van het duinterrein bij Egmond aan Zee en Egmond aan den Hoef met de bestaande zandweg (ABC, 978 meter) tussen de beide dorpen en het rechtgetrokken tracé (AC, 940 meter) van de geplande straatweg, getekend door Cornelis van der Sterr in 1841. De grens tussen de gemeenten Egmond aan Zee en Egmond-Binnen is aangegeven met een streep-puntlijn. Bron: Regionaal Archief Alkmaar(2b). Tot in de eerste helft van de negentiende eeuw was de Kluft, een mulle zandweg van Egmond aan den Hoef door het duin naar Egmond aan Zee (Afb. 5 via ABC), moeilijk begaanbaar. Vooral tijdens zomerse droogteperioden was er haast geen doorkomen aan. De weg was echter van groot belang Geestgronden, 24 (2017), nr. 4 1)5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 13