Volgens de curator hebben de religieuze werken van Melchers zowel in de kunstkritieken als commercieel minder betekend dan het andere Egmondse werk. Het grote schilderij waar Blaauboer het over heeft, is door het Virginia Museum of Fine Arts in Richmond permanent uitgeleend aan een Presbyteri aanse kerk. Toch gaat het hier wel om een aardig stukje historie, waarin een kleine Derper een van de hoofdrollen speelt. Dat vindt ook Joanna Catron en ze vroeg me om uit te zoeken of er misschien een foto is die bewijst dat genoemd model ook inderdaad Albert Wijker is. Dat riep tevens de vraag op: over welke Albert Wijker hebben we het nu eigenlijk? Er waren er immers meer! Wat zat er ook al weer in de knipselmap van Ron Ranzijn? Afb. 24 'Het Laatste avondmaal' daglichtversie circa 1904, Gari Melchers Home and Studio Virginia (Col. Belmont 1616) 218 x 353 cm. Een foto hier van hing inl980 in het dorpshuis. Tweede van links Jacob Prins (Japie Jas, herkend door zijn kleindochter). Derde van links Albert Wijker (Wip) en naar we aannemen ook vijfde van links (Judas). Geheel rechts Jan Kareis. Jezus is Melchers zelf. De stroper herkend Het artikel van Ron van Vleuten in het Contact met de Egmonden van 24 februari 1993 was geïllustreerd met een getekend portret van een Derper. Het werk had in 1992 als bruikleen in het museum van Egmond gehangen. Een oproep in het Contact om meer gegevens over deze man had destijds geen reacties opgeleverd. Ron van Vleuten had echter bij terugkomst van Geestgronden, 24 (2017), nr. 2/3 85

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 35