Volgens de curator hebben de religieuze werken van Melchers zowel in de
kunstkritieken als commercieel minder betekend dan het andere Egmondse
werk. Het grote schilderij waar Blaauboer het over heeft, is door het Virginia
Museum of Fine Arts in Richmond permanent uitgeleend aan een Presbyteri
aanse kerk. Toch gaat het hier wel om een aardig stukje historie, waarin een
kleine Derper een van de hoofdrollen speelt. Dat vindt ook Joanna Catron
en ze vroeg me om uit te zoeken of er misschien een foto is die bewijst dat
genoemd model ook inderdaad Albert Wijker is. Dat riep tevens de vraag op:
over welke Albert Wijker hebben we het nu eigenlijk? Er waren er immers
meer! Wat zat er ook al weer in de knipselmap van Ron Ranzijn?
Afb. 24 'Het Laatste avondmaal' daglichtversie circa 1904, Gari Melchers
Home and Studio Virginia (Col. Belmont 1616) 218 x 353 cm. Een foto hier
van hing inl980 in het dorpshuis. Tweede van links Jacob Prins (Japie Jas,
herkend door zijn kleindochter). Derde van links Albert Wijker (Wip) en naar
we aannemen ook vijfde van links (Judas). Geheel rechts Jan Kareis. Jezus
is Melchers zelf.
De stroper herkend
Het artikel van Ron van Vleuten in het Contact met de Egmonden van 24
februari 1993 was geïllustreerd met een getekend portret van een Derper.
Het werk had in 1992 als bruikleen in het museum van Egmond gehangen.
Een oproep in het Contact om meer gegevens over deze man had destijds
geen reacties opgeleverd. Ron van Vleuten had echter bij terugkomst van
Geestgronden, 24 (2017), nr. 2/3 85