kleindochter herkend als een apostel. Jan Visser werd 'Onze Lieve Heerge noemd, maar stond niet op de foto die in het dorpshuis hing. Zijn zoon werd ook een bekende Derper: 'Bertus van Onze Lieve HeerEr waren verhalen dat een Fransman voor Jezus model had gestaan. Kan zijn, maar de Jezus in de daglichtversie lijkt sprekend op Melchers zelf. Wip en de gezette Hoever dorpssmid Jan Kareis zijn goed herkenbaar, ook op ander werk van Melchers. Verwarring Al met al is er nogal wat verwarring over de rollen van Egmonders en he lemaal zeker zullen we het nooit meer weten. Dat heeft te maken met de verschillende lamplicht- en daglichtversies en de voorstudies die Melchers maakte van 'The Last Supperen eerder van 'Supper at EmmausRon van Vleuten vertelde onlangs dat de gehele tentoonstelling destijds was opgebor gen in een speciaal daarvoor getimmerde kist en die bleek zich te bevinden in de grote brandkast van het Huys Egmont, het vernieuwde bezoekerscentrum van Stichting Historisch Egmond. Voorzitter Martijn Mulder was al net zo verrast als ik bij de opening ervan. En zo was er toch weer het een en ander dat kon worden geverifieerd. Van de vele reacties op de fototentoonstelling hadden Ron van Vleuten en Ron Ranzijn een Engels verslag gemaakt en naar Virginia gestuurd. Daar in Amerika was (en is) men zéér geïnteresseerd in wat de Egmonders nog weten van Gari Melchers en van de personen op de schilderijen. In een lijvig boek over de 'Belmont Collection'(5) zijn tal van gegevens overgenomen met een dankwoord aan Ronald van Vleuten en Ronald Ranzijn. Voor de duidelijk heid: het landgoed van Melchers heette 'Belmonten sinds het een museum is, wordt het 'Gari Melchers Home and Studiogenoemd. Apostel Wip Al het bovenstaande is ook bekend bij de curator van het museum: Joanna D. Catron, University of Mary Washington, Fredericksburg, Virginia. Een verzoek aan haar beantwoordde ze nog dezelfde dag met foto's, informatie en hartelijke groeten aan Ron van Vleuten. Zij waarschuwde dat veel ge tuigenverklaringen tegenstrijdig zijn. Maar van de figuur Wip staat vast dat hij op alle versies van 'The Last Suppervoorkomt en zelfs naar het lijkt onder meerdere gedaantes! Ze meent echter dat Wip vijftien jaar eerder niet heeft geposeerd voor het schilderij 'De Loodsenzoals door mij geopperd in Geestgronden van september 2015.(6) 84 Geestgronden, 24 (2017), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 34