Albert Wijker, een vrijgezelle Derper met de bijnaam Wip, poseerde rond 1900 voor de schilder Gari Melchers (1860 - 1932). Wie deze Albert was, lijkt nu nie mand meer te weten. Carla Kager heeft interesse in de levens van Egmonders die op bijzondere schilderijen voorkomen en in de verhalen daaromheen. Ze beschrijft de zoektocht daarnaar en de hulp die ze daarbij ondervond, zelfs vanuit Amerika. Daar is Wip, net als een aantal andere Egmonders, nog te zien op schilderijen van Melchers. Carla Kager STROPER WERD APOSTEL Derper Albert Wijker (Wip) poseerde voor Melchers Afb. 19 'The Hermit(de kluize naar), Gari Melchers, olieverf 56 x 44 cm, Museum of fine Arts, Boston. Albert Wijker poseert rond 1900 voor een van de studies voor 'Het laatste avond maal', Het (groene) kannetje komt voor op menig schilderij van Melchers. Albert Wijker had een markante kop en de schilder Gari Melchers had er begin 1900 wel wat muntjes voor over als de kleine Derper poseerde voor zijn schilderijen. Er gaat een oud verhaal dat Gari Melchers hem vroeg om als Jezus te figureren voor 'Het laatste avondmaal'. Albert Wijker weigerde, want als fervent stroper vond hij zichzelf niet goed genoeg voor de rol van de Verlosser. "Allright, dan ben je Judas Zoiets moet Gari Melchers toen hebben gezegd. De Amerikaan was in 1884 met George Hitchcock naar Eg- mond gekomen. Ze waren de toonaangevende buitenlandse schilders van de Egmondse schilderskolonie en werkten vanaf 1893 in het atelier boven op het duin ter hoogte van het boothuis van de KNRM. Geestgronden, 24 (2017), nr. 2/3 79

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 29