Albert Wijker, een vrijgezelle Derper met de bijnaam Wip, poseerde rond 1900
voor de schilder Gari Melchers (1860 - 1932). Wie deze Albert was, lijkt nu nie
mand meer te weten. Carla Kager heeft interesse in de levens van Egmonders die
op bijzondere schilderijen voorkomen en in de verhalen daaromheen. Ze beschrijft
de zoektocht daarnaar en de hulp die ze daarbij ondervond, zelfs vanuit Amerika.
Daar is Wip, net als een aantal andere Egmonders, nog te zien op schilderijen van
Melchers.
Carla Kager
STROPER WERD APOSTEL
Derper Albert Wijker (Wip) poseerde voor Melchers
Afb. 19 'The Hermit(de kluize
naar), Gari Melchers, olieverf 56
x 44 cm, Museum of fine Arts,
Boston. Albert Wijker poseert
rond 1900 voor een van de
studies voor 'Het laatste avond
maal', Het (groene) kannetje
komt voor op menig schilderij
van Melchers.
Albert Wijker had een markante kop en de schilder Gari Melchers had er
begin 1900 wel wat muntjes voor over als de kleine Derper poseerde voor
zijn schilderijen. Er gaat een oud verhaal dat Gari Melchers hem vroeg om
als Jezus te figureren voor 'Het laatste avondmaal'. Albert Wijker weigerde,
want als fervent stroper vond hij zichzelf niet goed genoeg voor de rol van
de Verlosser. "Allright, dan ben je Judas Zoiets moet Gari Melchers toen
hebben gezegd. De Amerikaan was in 1884 met George Hitchcock naar Eg-
mond gekomen. Ze waren de toonaangevende buitenlandse schilders van de
Egmondse schilderskolonie en werkten vanaf 1893 in het atelier boven op het
duin ter hoogte van het boothuis van de KNRM.
Geestgronden, 24 (2017), nr. 2/3
79