In artikel 2 staat: 'Geen liefdewerk moet geacht worden vreemd te zijn aan de Vereeniging, ofschoon zij meer bepaaldelijk ten doel heeft, het bezoek van arme huisgezinnen (10) Als je de notulen leest van de wekelijkse bijeenkomsten, die 'Conferenties' worden genoemd, valt op dat gebed en bezinning een belangrijk onderdeel vormen. Iedere week wordt begonnen met gebeden, waarna een lezing volgt. De conferentie wordt uiteraard ook iedere week afgesloten met een gebed. Alles volgens het reglement. Over de lezing staat in het reglement: 'De god vruchtige lezing moet met aandacht geschieden en noch te kort, noch te lang zijn... Deze regel wordt ook in Egmond serieus genomen en iedere week wordt uitvoerig in de notulen beschreven waar de lezing over gaat. Zo gaat op 15 december 1908 de lezing over een knaap van 16 jaar die door het lezen van slechte lectuur het slechte pad opging. De secretaris voegt er in de notulen aan toe dat hieruit geleerd moge worden dat onzedelijke geschriften zoo hoogst nadelig werken op vele, vooral jeugdige personen.(12) En zo is het maar net. Een belangrijk onderdeel van de conferentie is het uitdelen van de 'bons' voor ondersteuning in natura en daarbij kan ieder lid aangeven hoeveel on dersteuning hij wenst voor welke gezinnen. Indien nodig worden er inlichtin gen verstrekt over de behoeftige gezinnen. Zo komt er natuurlijk ook regel matig 'gevoelige' informatie op tafel over deze gezinnen en dan is het zaak om daar discreet mee om te gaan. Dat dit niet altijd het geval is blijkt wel uit de notulen. Daarin staat dat de President iets in het midden heeft te bren gen omtrent iets, dat hij al meermalen heeft gezegd, n.l. dat wanneer in deze Conferentie zaken behandeld worden, gebeurt het wel eens dat die zaken niet binnen deze muren blijven. Dat mag in geen geval. Die discretie met betrekking tot de gezinnen die ondersteuning krijgen speelt ook in de begintijd van de vereniging een rol. In de eerste jaren kom je nau welijks namen tegen van de behoeftigen en uit de notulen blijkt dat zelfs in de vergadering namen niet altijd werden genoemd. Soms tot ongenoegen van enkele leden. Tijdens een conferentie in 1899 ontstond een enigszins on verkwikkelijke discussie, waarbij men het echter niet eens wordt, vooral wijl sommige broeders menen dat het omwille der onbetrouwbaarheid onderling beter is namen niet te noemen.Het vertrouwen in elkaar was blijkbaar niet zo groot. Geestgronden, 24 (2017), nr. 1 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2017 | | pagina 9