veel meer. Cadeauverpakkingen van bekende merken waar ook weer rond
Sinterklaas de meeste van verkocht werden. Er kwamen zelfs doosjes met
chocoladerepen en kauwgom op de toonbank te liggen.
Dick had de tijd mee en ging ook met z'n tijd mee. Wat dat betreft was het
beroep barbier/kapper op hun beider lijf geschreven. Zowel mijn vader als
Dick wisten wat er nodig was om de zaak aantrekkelijk te maken en ze waren
beiden goed in het creëren van een goede en gezellige sfeer
Toen mijn vader de zaak runde (van 1932 tot 1953) was het natuurlijk een
heel andere tijd. Mensen hadden niets te besteden en er was ook nog niet zo
veel, maar met de middelen die er waren was hij heel creatief.
Afb. 15 De Scheerwinkel
in de Peperstraat in de
jaren '50 getekend door Jos
Apeldoorn.
Neem de etalage. Dat was een soort erker naar binnen toe met een groot
raam in het midden en aan beide zijden daarvan een smaller raam. Met
repen crêpepapier had hij sierlijke taps toelopende vormen gemaakt. Aan de
bovenkant van de ramen had hij een brede rand bevestigd, waarin hij met
een handboor allemaal gaatjes had geboord waardoor in het middelste raam
'KAPPER' zichtbaar werd en in de zijramen pijlen ernaar wijzend. Hij had
aan Jan van Veen van de Doelen gevraagd om er verlichting achter aan te
brengen. In verschillende kleuren en met een tijdschakelaar, zodat het nu
weer eens rood, dan weer eens groen, geel of blauw licht gaf. Prachtig was
134 Geestgronden, 22 (2015), nr. 4