Afb. 18 Julius Garibaldi Melchers (Detroit
1860, tBeknont 1932) vestigt zich als
jonge schilder in 1884 in Egmond, woont
afwisselend ook in het buitenland, maar
onderhoudt de contacten tot aan zijn dood.
Van deze in Egmond gemaakte foto bestaat
ook een schilderij.
De ziel van Egmond
Hier hangen de schilders van het licht'. Zalen vol sprankelende, kleurige
schilderijen met speelse lichtval en op meerdere ervan staan herkenbare
situaties in de Egmonden. We zien levensgrote werken die 100 tot 125 jaar
geleden al internationaal roem oogstten en vaak aan de andere kant van de
oceaan in grote musea of in overheidsgebouwen hingen of hangen. Tonnen
zijn ze waard en zelfs veel meer dan een miljoen. Voor Egmondliefhebbers
betekenen ze iets dat veel belangrijker is. Ze geven een kleurig inkijkje in het
leven en zelfs in de ziel van Egmond in vervlogen tijden. Wat zonde dat de
meeste van die prachtige werken binnenkort weer de oceaan over gaan. Ik
weet niet of het mag, maar het lukt om mooie foto's te maken.
Dutch Utopia
Hoe kwamen die Amerikaanse schilders hier eigenlijk verzeild? In het
midden van de 19e eeuw raken ze in Amerika verzot op alles wat Hollands
is. De voormalige Republiek van de Zeven Provinciën die de wereldzeeën
beheerste en braaf protestant is, ziet men graag als het 'moederland' van
Amerika. Veel liever dan het gehate Engeland. De naam Dutch Utopia duidt
op de verheerlijking van ons land in die tijd. Annette Stott heeft dit onderzocht
en er een lijvig boek over geschreven: Holland Mania, hier uitgegeven als
Geestgronden, 22 (2015), nr. 2/3 77