pen door luchtaanvallen of beschietingen tot zinken werden gebracht. Of de bemanningen van bijvoorbeeld de IJM 209 (zie hiervoor) en de IJM 225 (zie hierna) hun schip als daad van verzet mogelijk bewust hebben laten stranden is niet duidelijk maar in het geval van de IJM 225 lijkt het onwaarschijnlijk dat in een zware storm, met gevaar voor eigen leven, het schip richting kust is gekoerst. De stranding van de IJM 225 Op 18 oktober 1941 werden tijdens zwaar stormweer de reddingstations Zandvoort, Wijk aan Zee en Egmond aan Zee gewaarschuwd voor een in nood verkerende logger. Van de IJmuidense Logger IJM 225 was de positie niet precies bekend, ongeveer ter hoogte van IJmuiden. De gewaarschuwde stations stonden klaar om uit te rukken. Afb. 20 De IJM 225 lag bij laag water droog op het strand. Bij hoog water stond de zee rondom de boot. Na een paar maanden is hij weggesleept. Foto collectie Cor Stam BaldV De motorstrandreddingboot President Steyn van Egmond aan Zee stond om streeks 20:30 uur klaar op de Boulevard, gereed om uit te varen. Een half uur eerder waren zuidwest van Egmond aan Zee noodsignalen gezien. De zee Geestgronden, 22 (2015), nr. 1 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2015 | | pagina 39