pen door luchtaanvallen of beschietingen tot zinken werden gebracht. Of de
bemanningen van bijvoorbeeld de IJM 209 (zie hiervoor) en de IJM 225 (zie
hierna) hun schip als daad van verzet mogelijk bewust hebben laten stranden
is niet duidelijk maar in het geval van de IJM 225 lijkt het onwaarschijnlijk
dat in een zware storm, met gevaar voor eigen leven, het schip richting kust
is gekoerst.
De stranding van de IJM 225
Op 18 oktober 1941 werden tijdens zwaar stormweer de reddingstations
Zandvoort, Wijk aan Zee en Egmond aan Zee gewaarschuwd voor een in
nood verkerende logger. Van de IJmuidense Logger IJM 225 was de positie
niet precies bekend, ongeveer ter hoogte van IJmuiden. De gewaarschuwde
stations stonden klaar om uit te rukken.
Afb. 20 De IJM 225 lag bij laag water droog op het strand. Bij hoog water stond de
zee rondom de boot. Na een paar maanden is hij weggesleept. Foto collectie Cor
Stam BaldV
De motorstrandreddingboot President Steyn van Egmond aan Zee stond om
streeks 20:30 uur klaar op de Boulevard, gereed om uit te varen. Een half uur
eerder waren zuidwest van Egmond aan Zee noodsignalen gezien. De zee
Geestgronden, 22 (2015), nr. 1
37