gerekend tot een van de beroemdste schilders en illustrators van de twintigste
eeuw in Amerika. Ik heb ontzettend veel van hen geleerd".
Door al die publiciteit stroomde het werk voor het kunstenaarsechtpaar
binnen.
Commercieel inzicht
Om als kunstschilder/illustrator de kost te verdienen valt niet mee. Zoals
gezegd werd er weinig voor illustraties betaald. Anders ligt dat met
grafische vormgeving. Bedrijven zien het belang van goede grafische
vormgeving en willen daar voor betalen. Voor een leek lijkt grafische
vormgeving misschien veel eenvoudiger dan illustreren maar dat blijkt
toch anders te zijn zoals Harry uitlegt. "Voor grafische vormgeving heb je
veel meer inlevingsvermogen nodig. Je moet precies aanvoelen wat je klant
wil. Bij het eerste contact met de klant beginnen de beelden al te komen. Ik
moet ze alleen nog even uitwerken"zegt Harry lachend. "Het kan soms
wel dagen duren om het helemaal naar mijn zin te krijgen. Voor die tijd laat
ik de klant niets zien. Hij krijgt alleen het definitieve ontwerp te zien".
Vanaf 1962 gaan Harry en Yvonne zich volledig richten op grafische
vormgeving. Al gauw zien ze de kans om een stukje grond te kopen aan
de Pieter Schotsmanstraat 20 in Egmond aan Zee. Ze bouwen daar een
bungalow met een studio op het noorden. Het lijkt ideaal.
Afb. 5 Pieter Schotsmanstraat 20, anno 2014. Het dichtgetimmerde raam achter
het hek en het raam achter de hoge heg waren van de studio. Foto: Luc Lassche
Geestgronden, 21 (2014), nr. 1
9