gerekend tot een van de beroemdste schilders en illustrators van de twintigste eeuw in Amerika. Ik heb ontzettend veel van hen geleerd". Door al die publiciteit stroomde het werk voor het kunstenaarsechtpaar binnen. Commercieel inzicht Om als kunstschilder/illustrator de kost te verdienen valt niet mee. Zoals gezegd werd er weinig voor illustraties betaald. Anders ligt dat met grafische vormgeving. Bedrijven zien het belang van goede grafische vormgeving en willen daar voor betalen. Voor een leek lijkt grafische vormgeving misschien veel eenvoudiger dan illustreren maar dat blijkt toch anders te zijn zoals Harry uitlegt. "Voor grafische vormgeving heb je veel meer inlevingsvermogen nodig. Je moet precies aanvoelen wat je klant wil. Bij het eerste contact met de klant beginnen de beelden al te komen. Ik moet ze alleen nog even uitwerken"zegt Harry lachend. "Het kan soms wel dagen duren om het helemaal naar mijn zin te krijgen. Voor die tijd laat ik de klant niets zien. Hij krijgt alleen het definitieve ontwerp te zien". Vanaf 1962 gaan Harry en Yvonne zich volledig richten op grafische vormgeving. Al gauw zien ze de kans om een stukje grond te kopen aan de Pieter Schotsmanstraat 20 in Egmond aan Zee. Ze bouwen daar een bungalow met een studio op het noorden. Het lijkt ideaal. Afb. 5 Pieter Schotsmanstraat 20, anno 2014. Het dichtgetimmerde raam achter het hek en het raam achter de hoge heg waren van de studio. Foto: Luc Lassche Geestgronden, 21 (2014), nr. 1 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2014 | | pagina 11