Ze maakten grote veranderingen mee door de teloorgang van de visserij vanuit Egmond en het opkomende toerisme. Doordat IJmuiden in 1876 een zeehaven werd voor grotere schepen, zagen veel ouderen hun kinderen naar IJmuiden en andere vissersplaatsen vertrekken. Er kwam een spoorverbinding in 1904 die dertig jaar later al weer verdween. Vervolgens waterleiding en enkele jaren later elektriciteit (knoppieslicht) en zelfs hier en daar telefoon. Rond de eeuwwisseling veranderde Egmond sneller dan ooit. Afb. 8 'Terug van bramen zoeken', Olieverf, bijna le vensgroot, 1927. Aris Krab, Cor(?) Heere en Antje de Groot-Wijker. Particulier bezit in Egmond aan Zee. Foto Geijan Zwaan Een zwaar leven Wat bleef waren de gevaren van de zee en de onzekerheid over het lot van de vissers die nog geen verbinding hadden met de wal. Elke familie had vanouds mannen en zonen verloren door stormgevaar. Daar kwamen in de jaren rond de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) de drijvende mijnen bij. Meer dan 100 Egmonders kwamen om in die tijd 3). Hele 54 Geestgronden, 20 (2013), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 16