hij: 'Dit is een apart wereldje, ze zijn volkomen één met hun dorp waar niet
licht een vreemdeling geheel thuis raakt.
De arme tak
Wie waren die Derpers op de schilderijen eigenlijk? Tachtig jaar later
blijkt dat nauwelijks nog bekend, want Koning noemde geen namen en
mensen waarvan niets is opgeschreven, raken in de vergetelheid. Mijn
belangstelling hiervoor ontstond in het Museum van Egmond in de
Zuiderstraat. Toen ik daar een groep brandweerlieden ontving, bleek
een van hen familie van het echtpaar de Graaff, hoteleigenaren uit het
begin van de twintigste eeuw en volgens verhalen de rijkste mensen
van Egmond. Hun portretten hangen bij de receptie van het museum
en wat verderop prijkt sinds kort het grote werk van Roeland Koning
dat iets weg heeft van 'de Aardappeleters' van Van Gogh. Nu was het
brandweervrouw Saskia de Groot die aarzelend vertelde, familie te zijn
van de mensen op dat schilderij. "De arme tak", voegde ze er nog aan toe
en dat gaf hilariteit. Verder wist ze het ook niet. Mijn nieuwsgierigheid
was al gewekt. In het museumarchief hielp Cootje Bronner me aan wat
materiaal over de familie Krab waarmee ik kon beginnen. William Wijker,
50 Geestgronden, 20 (2013), nr. 2/3
Afb. 5 Portret van Roeland Koning (1898
- 1985) beginjaren twintig. Foto collectie
Emiel Koning