hij: 'Dit is een apart wereldje, ze zijn volkomen één met hun dorp waar niet licht een vreemdeling geheel thuis raakt. De arme tak Wie waren die Derpers op de schilderijen eigenlijk? Tachtig jaar later blijkt dat nauwelijks nog bekend, want Koning noemde geen namen en mensen waarvan niets is opgeschreven, raken in de vergetelheid. Mijn belangstelling hiervoor ontstond in het Museum van Egmond in de Zuiderstraat. Toen ik daar een groep brandweerlieden ontving, bleek een van hen familie van het echtpaar de Graaff, hoteleigenaren uit het begin van de twintigste eeuw en volgens verhalen de rijkste mensen van Egmond. Hun portretten hangen bij de receptie van het museum en wat verderop prijkt sinds kort het grote werk van Roeland Koning dat iets weg heeft van 'de Aardappeleters' van Van Gogh. Nu was het brandweervrouw Saskia de Groot die aarzelend vertelde, familie te zijn van de mensen op dat schilderij. "De arme tak", voegde ze er nog aan toe en dat gaf hilariteit. Verder wist ze het ook niet. Mijn nieuwsgierigheid was al gewekt. In het museumarchief hielp Cootje Bronner me aan wat materiaal over de familie Krab waarmee ik kon beginnen. William Wijker, 50 Geestgronden, 20 (2013), nr. 2/3 Afb. 5 Portret van Roeland Koning (1898 - 1985) beginjaren twintig. Foto collectie Emiel Koning

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 12