Bakker is actief in het verzet en Roeland is er goed in om handtekeningen te vervalsen op persoonsbewijzen. Het loopt uiteindelijk allemaal goed af. Het is een glorieus moment als de schilder na de oorlog op een dag van koningin Wilhelmina hoort, datzijn schilderijentijdens de oorlog veilig waren opgeborgen en goed bewaard zijn gebleven. Wilhelmina bezoekt in 1948 een expositie bij de schilder thuis. Heel Wassenaar spreekt ervan Tijdens de oorlog komt de vrouw van uitgever Bert Bakker in beeld, de charmante Ella van Nood (1914-2005). De kinderen Koning noemen haar tante Ella. In de loop van de jaren veertig lijkt er geleidelijk aan een meer dan gewone vriendschapsrelatie te ontstaan. Heel Wassenaar spreekt ervan en de kunstenaar komt er danig door in het nauw. De streng gereformeerde, diep gelovige man, die nauw bevriend is met de dominee, krijgt regelmatig ouderlingen op bezoek met de boodschap dat hij is uitgesloten van de avondmaalsviering. De spanningen binnen het gezin en ook bij de schilder zelf laten zich raden. Zo eindigt uiteindelijk na veel misère in 1952 het huwelijk van Roeland en Dien. In 1954, als de oudste drie kinderen het huis uit zijn, trouwt Roeland met Ella, opnieuw een knappe vrouw van rijke afkomst. Het mag niet in de kerk en beiden vinden dat heel erg. De jongste dochter Ineke gaat met haar vader mee, want ze heeft en houdt een erg goede band met tante Ella. Nelleke blijft bij haar moeder en noemt zich voortaan Petronella of Petrie. De volwassen dochter, die eens vader 's oogappel was en die wel zeven keer door hem werd geportretteerd, kan de situatie moeilijk verwerken. Verzwegen Roeland en Dien, die in september 1924 in Egmond aan Zee zo onbezorgd in de camera kijken, slagen er hoe dan ook niet in om samen gelukkig te worden. Zijzelf en ook de vijf kinderen hebben daarvan te lijden. Ze reageren er in hun leven allemaal verschillend op. De een is dol op haar vader, de ander spreekt liever nooit meer over de thuissituatie. Petrie, die later trouwt met huisarts dokter Lie (1927-2011) lijkt het meest op haar moeder en komt voor haar op. Ze vindt dat haar vader het verhaal altijd zo mooi mogelijk heeft gemaakt. De waarheid mocht niet naar buiten komen en dat botste. Ze houdt wel haar goede herinneringen, ook aan Egmond en heeft er nog steeds een appartement. Over de kwaliteiten van Roeland als kunstenaar zijn ze het allemaal eens. Hij kon fantastisch goed tekenen en schilderen. Dat was zijn leven. 26 Geestgronden, 20 (2013), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 28