dat levend, sterk en vol karakter. Hij roemt onder andere de krachtige, simpele manier waarop Aris Krab wordt neergezet met zijn 'profetenkop' De aardappelrooiers Het werken in het nieuwe atelier lukt aanvankelijk niet best. De inspiratie is weg. Pas als Koning er in 1936 met veel moeite in slaagt weer een Egmonds schilderij te maken, is hij er doorheen en kan hij verder met zijn werk, dat hij als een roeping beschouwt. Hij schildert dan uit het hoofd 'De aardappelrooiers'. Aris Krab loopt als een soort aartsvader voorop. In hetzelfde jaar sterft Aris, de man die hij het meest heeft afgebeeld. Afb. 17 'De aardappelrooiers 1936'. Koning maakte vanaf 1924 enkele schilderijen met (bijna) dezelfde naam De oorlog Het begint ermee, dat joden geen lid meer mogen zijn van de kunstenaars genootschappen waarbij Roeland is aangesloten en hij verafschuwt dat. Verplicht lid worden van de cultuurkamer? Hij weigert beslist, zegt al zijn lidmaatschappen op en ziet wel wat er van komt. Terwijl veel collega's wel slappe knieën hebben. In huis hebben ze een boekenkast met een verborgen luik. Daar staat ook de radio en hij kan er zich desnoods verschuilen, net als zoon Roeland, die ook de leeftijd heeft voor de Arbeitseinsatz. Als er Duitsers in de buurt zijn, doet de schilder echter liever een nepsnorretje voor en een pet op om ouder te lijken. Een vriend van de familie, uitgever Bert Geestgronden, 20 (2013), nr. 1 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 27