over haar kanten mutsje en een bloedkoralen ketting. Wilhelmina blijft geïnteresseerd in het werk van Roeland Koning, die overigens vindt dat haar dochter Juliana, die later alles erft, er geen snars verstand van heeft. Afb. 15 'Egmonders in de kerk' (Antje de Groot-Wijker en Aris Krab), ook wel In de kerk 1932' genoemd. In 1933 aangekocht door H.M. Koningin Wilhelmina Zeenimf In 1932 mag Roeland de werkers aan de Zuiderzeewerken in beeld brengen en zelf drie andere kunstenaars selecteren. Hij doet dat vol overgave door zich weken lang tussen het werkvolk te begeven. Overal klimt hij op en onder en hij schaft mee met de mannen. Dit typeert zijn werkwijze om tot de kern door te dringen. Het wordt een prachtig mapje met twaalf reproducties, van hemzelf drie aquarellen. Voor de voorplaat tekent hij een blote zeenimf die oprijst uit de golven. Met duivels genoegen moet hij eraan hebben gewerkt. Toont Koning hier voor één keer openlijk zijn 'vrijbuiterige' kant? Alle leden van de Eerste en Tweede Kamer krijgen het mapje cadeau van de minister van Verkeer en Waterstaat. Dit leidt tot kritische Kamervragen en stukken in de krant, want zoveel weelde op kosten van 'Sijmen den belastingbetalermag het Rijk zich niet veroorloven in deze zware tijden. Geestgronden, 20 (2013), nr. 1 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 25