over haar kanten mutsje en een bloedkoralen ketting.
Wilhelmina blijft geïnteresseerd in het werk van Roeland Koning, die
overigens vindt dat haar dochter Juliana, die later alles erft, er geen snars
verstand van heeft.
Afb. 15 'Egmonders in de kerk'
(Antje de Groot-Wijker en Aris
Krab), ook wel In de kerk 1932'
genoemd. In 1933 aangekocht door
H.M. Koningin Wilhelmina
Zeenimf
In 1932 mag Roeland de werkers aan de Zuiderzeewerken in beeld brengen
en zelf drie andere kunstenaars selecteren. Hij doet dat vol overgave door
zich weken lang tussen het werkvolk te begeven. Overal klimt hij op en
onder en hij schaft mee met de mannen. Dit typeert zijn werkwijze om
tot de kern door te dringen. Het wordt een prachtig mapje met twaalf
reproducties, van hemzelf drie aquarellen. Voor de voorplaat tekent hij
een blote zeenimf die oprijst uit de golven. Met duivels genoegen moet
hij eraan hebben gewerkt. Toont Koning hier voor één keer openlijk zijn
'vrijbuiterige' kant? Alle leden van de Eerste en Tweede Kamer krijgen
het mapje cadeau van de minister van Verkeer en Waterstaat. Dit leidt
tot kritische Kamervragen en stukken in de krant, want zoveel weelde op
kosten van 'Sijmen den belastingbetalermag het Rijk zich niet veroorloven
in deze zware tijden.
Geestgronden, 20 (2013), nr. 1
23