rustend na gedane arbeid. Soms om snel iets te kunnen verkopen een aquarel van een plant of een bos bloemen. Egmondse vissersvrouwen Roeland Koning beheerst alle technieken en hanteert ook de kwast. Hij beschouwt zichzelf als een ambachtsman. Geen Egmonds schilderij is zo verfijnd geschilderd als dat van de drie Egmondse vissersvrouwen, waarvan er waarschijnlijk slechts twee hebben willen poseren: Antje de Groot- Wijker en Jannetje Krab-de Groot, de vrouw van Aris Krab. Het dorp met oude vissershuisjes en nieuwe hotels en pensions op de achtergrond. De schilder heeft lang gewerkt aan de kleding, het ragfijne kantkloswerk van de mutsjes, de uitdrukking op de gezichten. Hij vindt het niet erg om er een hele week over te doen om één hand goed te schilderen, en zie hoe goed dat is gelukt met die sterke handen. Terwijl hij het schilderij met zoveel geduld maakt, moet hij het al hebben beseft: dit is een monument voor alle Egmondse vissersvrouwen. Vrouwen die er dikwijls letterlijk alleen voor stonden en steun zochten bij elkaar. Hoe vergaat het eigenlijk Dien, de jonge vrouw van de schilder in deze omgeving? Dien Hermina Dina Alida Bloemen, roepnaam Dien, geboren in 1901 in Amsterdam groeit op in een welgestelde, onkerkelijke koopmansfamilie. Dien is een knap, onafhankelijk en artistiek meisje. Ze heeft mooie kleren, bezoekt theaters en is klaar voor het conservatorium als ze trouwt met de streng gereformeerde, wel heel charmante kunstenaar. Door de calvinistische Roeland krijgt ze een ander leven en komt ze tot het geloof. Ze is de eerste tijd heel gelukkig in Egmond waar in oktober 1925 het tweede kind Anda wordt geboren en in mei 1927 zoon Roeland. Dien is niet gewend om het huishouden te doen. Maar vlak bij het huisje zijn een paar kinderkoloniehuizen en enkele jonge leidsters verdienen een centje bij door Dien te helpen met de was. Ze vertoeft met de kinderen dikwijls in de vrije natuur rond het huisje, terwijl Roeland de dagen doorbrengt in zijn atelier. Het lijkt een idylle, maar dat is het niet. Grote onrust Zijn Roeland en Dien te lichtvaardig getrouwd zonder zichzelf en elkaar goed te kennen? Daar lijkt het wel op. De intense gevoelens voor de schepping die de schilder zo goed van pas komen in zijn werk, veroorzaken grote onrust in zijn persoonlijk leven. Er gaan stormen 18 Geestgronden, 20 (2013), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 20