Over honderd jaar staat het er nog Roeland Koning portretteert graag mensen en hij is niet snel tevreden. Menig maal zet hij zijn werk weer in de gele zeep en boent hij alles weg. Hij wil zijn modellen doorgronden. Hij neemt er de tijd voor en de Egmonders hebben ook de tijd. Hij weet, dat je sommige dingen moet benadrukken en andere juist moet weglaten, want het mag geen foto lijken. Een goed lijkend portret of figuurtekening maken is niet genoeg; de schilder wil ook het innerlijk weergeven. Dat is een worsteling, maar dat geeft niet. Roeland Koning weet maar al te goed wat zijn leermeester Nicolaas van der Waay hem heeft voorgehouden: "Over honderd jaar weet niemand hoe je gezwoegd hebt, hoe lang je erover gedaan hebt en wat je ervoor gekregen hebt, maar het schilderij staat er. Afb 11 Moe geleefd'. Aris Krab met zijn profetenkopis het meest getekend door Roeland Koning 16 Geestgronden, 20 (2013), nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 18