het bewerken van hun landjes soms ver in het duin. Harde werkers die nu moeten stempelen voor een werklozenuitkering waar ze eigenlijk niets van moeten hebben. Van eentje koopt hij aardappels en hij merkt dat ze het beste spul van het land proberen te verkopen en het minste zelf opeten. Wat wij aan de varkens zouden geven, denkt Roeland. Hij ziet ze kauwen op een gedroogd scharretje en raakt meer en meer geïnteresseerd in deze oermensen, die moeten leven van vijf of zes gulden in de week en van wat zee en duin hun te bieden hebben. Ze doen hem denken aan middeleeuwse figuren op Vlaamse 'primitieven', de schilderijen die hij zo bewondert. Afb. 10 'De tocht naar de duinen'. Jannetje Krab de Groot, Gerrit Krab, Aris Krab en mogelijk Jaap Abie Daar zit 'de Straal' De eerste die bij hem komt is 'de Straal', een voormalig visserman die 's nachts op het strand de wacht houdt bij de strandstoelen. Twee gulden per dag heeft de schilder hem geboden en op een dag komt hij een beetje wantrouwig in het atelier. De koffie geeft de doorslag om te blijven. Nieuwsgierige Derpers kijken door het raam. Daar zit de Straal", zeggen ze en verder niets. De schilder vraagt zich af wat er in die zwijgende koppen omgaat. Hun oordeel is op dat moment belangrijker dan dat van alle kunstcritici samen. En blijkbaar is het oordeel goed en kan de schilder door. Toch schildert hij vaak dezelfde personen en dat zal wel een oorzaak hebben. Namen van de mensen die hij afbeeldt vermeldt de schilder nergens, zelfs niet als het zijn vrouw of dochters zijn. Geestgronden, 20 (2013), nr. 1 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2013 | | pagina 17