Afb. 7 Frans Baudoin.
Winnaar van de klasse
senioren boven 125cc
en Noord-Hollands
kampioen in 1949
en 1952. Foto: Peter
Rietman
De motoren van de rijders zijn een verhaal apart. Uiteraard was het materiaal
in die tijd niet vergelijkbaar met de huidige kwaliteit. Zo lezen we in diverse
kranten en verslagen over gebroken en afgelopen kettingen, lekke banden,
afgebroken onderdelen, defecte sproeiernaalden en - hilarisch - een valpartij
die eindigt tussen de prei van een langs het parcours gelegen duinlandje.
De motormerken, waarvan er velen niet meer bestaan of onder een andere
naam zijn, zullen menig oudere bekend in de oren klinken. In de diverse
wedstrijdverslagen worden o.a. AJS, Ariel, Batavus, B.S.A., CZ, DKW,
DMF, Eysink, Jap., J.W.S., K. Special, Matchless, Puch, Sparta, Triumph en
Velocette tegen. Zo reed bijvoorbeeld de Puch in de 125cc klasse terwijl o.a.
BSA, DKW, Eysink en Matchless in de 500cc klasse reden. Tot slot nog iets
over de rondetijden op het twee kilometer lange parcours. De junioren legden
hun ronden in ca. 4-4/4 minuut af, de senioren in de 500cc klasse reden een
ronde in 3-3 V2 minuut. Zodoende duurden de wedstrijden in totaal ongeveer
drie kwartier tot een uur. Dat er tussen de motoren en rijders (stuurmanskunst)
onderling grote verschillen bestonden blijkt uit het feit dat regelmatig diverse
rijders op een ronde achterstand werden gereden. Soms werd zelfs het hele
deelnemersveld door één of twee rijders gelapt.
48 Geestgronden, 18 (2011), nr. 2/3