Afb. 7 Frans Baudoin. Winnaar van de klasse senioren boven 125cc en Noord-Hollands kampioen in 1949 en 1952. Foto: Peter Rietman De motoren van de rijders zijn een verhaal apart. Uiteraard was het materiaal in die tijd niet vergelijkbaar met de huidige kwaliteit. Zo lezen we in diverse kranten en verslagen over gebroken en afgelopen kettingen, lekke banden, afgebroken onderdelen, defecte sproeiernaalden en - hilarisch - een valpartij die eindigt tussen de prei van een langs het parcours gelegen duinlandje. De motormerken, waarvan er velen niet meer bestaan of onder een andere naam zijn, zullen menig oudere bekend in de oren klinken. In de diverse wedstrijdverslagen worden o.a. AJS, Ariel, Batavus, B.S.A., CZ, DKW, DMF, Eysink, Jap., J.W.S., K. Special, Matchless, Puch, Sparta, Triumph en Velocette tegen. Zo reed bijvoorbeeld de Puch in de 125cc klasse terwijl o.a. BSA, DKW, Eysink en Matchless in de 500cc klasse reden. Tot slot nog iets over de rondetijden op het twee kilometer lange parcours. De junioren legden hun ronden in ca. 4-4/4 minuut af, de senioren in de 500cc klasse reden een ronde in 3-3 V2 minuut. Zodoende duurden de wedstrijden in totaal ongeveer drie kwartier tot een uur. Dat er tussen de motoren en rijders (stuurmanskunst) onderling grote verschillen bestonden blijkt uit het feit dat regelmatig diverse rijders op een ronde achterstand werden gereden. Soms werd zelfs het hele deelnemersveld door één of twee rijders gelapt. 48 Geestgronden, 18 (2011), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2011 | | pagina 10