de vraag hoe het dagelijks bestuur van de gemeente tegenover een dergelijk project stond. Het college bleek welwillend tegenover het plan te staan. Burgemeester Enno Brommet legde een oriëntatiebezoek aan Zottegem af. Ook hem viel een zeer gastvrije ontvangst ten deel. Het college van burge meester en wethouders van Egmond nodigde een delegatie uit België voor een tegenbezoek uit. Dit tot genoegen van het comité. Zo was het mogelijk iets terug te doen voor de hartelijkheid die Egmonders in Zottegem ten deel was gevallen. Op 25 april 1994 was het zo ver. De twee gemeentebesturen gaven te kennen tot een culturele band te willen komen. Schepen (wethou der) Hector Petit van Zottegem liet toen wel blijken, dat het voor de Belgen niet zo makkelijk was een van beide beelden weg te geven of te verkopen. Ze hebben immers ieder hun eigen historische achtergrond. „Als er iets con creets van Egmondse zijde tegenover staat, zou het wellicht tot een ruil kun nen komen", schatte de bestuurder in. Het comité maakte van de gelegenheid gebruik in de Slotkapel in Egmond aan den Hoef de vertegenwoordigers van de gemeentebesturen van Egmond en Zottegem een brochure Standbeeld Lamoraal van Egmont in Egmond aan te bieden. De publicatie lichtte de doelstelling en de achtergronden van het streven van het comité nader toe. Bovendien bevatte ze in kort bestek enige informatie over de persoon waar het in dit geval allemaal om draaide: graaf Lamoraal van Egmont. De tekst van de brochure werd in 1995 omgesmeed tot de boekuitgave Het dubbele beeld van Lamoraal van Egmont, met een minibiografie van de graaf. De titel verwees naar de positie van de graaf: hij wilde trouw blijven aan de Spaanse koning en tegelijkertijd de opstandelingen tegemoet komen. De boektitel was natuurlijk ook bedoeld als knipoog naar de twee beelden in Zottegem. Locatie Zoals eerder opgemerkt hadden de initiatiefnemers het Hanswijk als stand plaats voor het beeld op het oog. Zij vonden de centrale, open ruimte in het plan Hanswijk een geschikte locatie. Met het beeld op die plek werd de histo rie in het hart van het dorp, midden tussen de mensen gehaald. Ruggespraak met stedenbouwkundige Jan Schuit - de geestelijke vader van het ruimtelijk concept dat aan het Hanswijkplan ten grondslag ligt - leerde, dat zo'n verti kaal element, bij het midden van de diagonaal richting katholieke kerk, zeker niet zou misstaan. Het beeld zou daar zeker tot zijn recht komen. Beeldend kunstenaar Louk van Meurs adviseerde daarbij wel de sokkel van 5 Geestgronden, 17 (2010), nr. 1/2

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2010 | | pagina 8