nog midden in het dorp. De een rent naar de ander, want ze hebben nog
:e en niet allemaal telefoon. De Jong belt ook met diverse instanties zoals de
heeft wipperploeg (die een lijn kan overschieten en zo bemanning van een schip
srij, kan halen), de directeur van de reddingmaatschappij en de kustwacht van
de IJmuiden. De Ubbo dendert door de Voorstraat en gaat om 23.10 te water. De
i in torenwachter geeft via Scheveningen radio de positie door van het schip in
een nood en noteert in het logboek: wind Z.Z. W. kracht 6-8 met zware regenbuien
stijgt en een aanschietende zee. Dan steekt hij twee witte lichtkogels af als sein
hade voor 'hulp is onderweg'. Om 00.30 meldt Scheveningen Radio dat de Ubbo
boek alle 10 opvarenden van de Logger Voorwaarts aan boord heeft genomen en
rt de terugkeert.
Kustwacht naar Schoorl?
In de jaren zestig komt de scheepvaartroute steeds verder weg te liggen en
aond, het wachthuisje voldoet ook om die reden niet meer als uitkijkpost. Jaap de
ander Jong vindt dat er wat moet gebeuren, of anders kan je wel sluiten. Hij ziet
rslag als beste oplossing een wachthuis boven in de toren. Nu is er alleen een niet
et op overdekte omloop. Hij spreekt er over met de directeur van het loodswezen -
radio een hoge marineofficier - en hoort tot zijn schrik dat men daar met heel andere
ing te plannen rondloopt. Namelijk, om de kustwacht van Egmond te verplaatsen
eeltje naar een hoog duin tussen Bergen en Schoorl. Immers, sinds de aanleg van
lelijk de haven van IJmuiden met twee vuurtorens, staat de toren van Egmond niet
in en meer centraal. In zijn hart weet Jaap dat ze gelijk hebben. Eerder is om die
m de reden de Zuidertoren in 1891 gedoofd en later afgebroken. Maar het mag
m de toch niet gebeuren, dat Egmond alles kwijt raakt? De directeur is het met de
raagt Jong eens: met een wachthuis op de toren komt Den Helder in het zicht te
Jong liggen en is al veel opgelost. De Jong maakt nog dezelfde dag een schetsje
Jbbo van een overdekt wachthuis met schuin staande ramen en stuurt het op. De
rode bouwkundige dienst van het loodswezen voelt zich gepasseerd en vindt een
jaren half rond wachthuis wel voldoende. Maar de Jong pleit voor zicht rondom,
appij o.a. vanwege duinbranden en bovendien is een half wachthuis geen gezicht.
Den Haag geeft toestemming en de verbouwing duurt het hele jaar 1967.
Bij de verbouwing vraagt de Jong aannemer Baard om de stenen wat dieper
rode weg te slaan. De toren blijkt gebouwd van kleine gele steentjes en de
belt boogramen uit 1834 zitten nog onder het stucwerk. De bodem van de vroegere
ie en omloop blijft even groot, maar hierop komt het wachthuis. Er komt ook een
isein toilet. De lichtkoepel wordt bekleed met koperen platen en de windwijzer,
dan een zeemeermin, hersteld. Burgemeester Bakker klimt bij een bezoek op het
nr. 4
Geestgronden, 16 (2009), nr. 4
127