voor onderhoudswerk. Overdag is de toren alleen bezet bij zware storm, als de loodsdienst is gestaakt. Tijdens de wacht zijn er vaste klusjes, maar het duurt wel lang. Jasper: "Je moest de zeegang en windsterkte schatten en in het logboek schrijven. Daarin moest je om 03.00 uur noteren of de toren van IJ muiden brandde. Je had de verantwoording en zat steeds maar te loerenBij goed zicht kon je tientallen schepen opschrijven. Je zag hun vuren lichten en of ze zich verplaatsten. Soms leek het of er een dorp in zee lag, zoveel kotters. Op 'n nacht zag ik een kotter dicht onder de kant varen met gedoofde lichten. Ik dacht: dat is foute boel. Ik kon de douane niet te pakken krijgen en kwam terecht bij de politie te paard. Ik dacht, die gaan vast over het Egmondbinder pad die kant op. Wat denk je? De volgende morgen stond er met een vette kop in de krant: KUSTWACHT MELDT SMOKKELKOTTER. "Ben je nou helemaal,zei ik, "Je brengt mijn gezin in gevaar!" Afb. 11 Jasper Zwaan op de toren omstreeks 1978. Met veel koffie en sigaretten blijft hij wakker (collectie fam. Zwaan) Met een rotgang naar de toren Zwaan herinnert zich nog goed een lichtkogel, afgeschoten tussen Bergen en Petten. Met de peilschaal maakte ik meteen een peiling en met de waarneming van Den Helder had je dan een kruispeiling. Reddingboot de 110 Geestgronden, 16 (2009), nr. 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 20