voor onderhoudswerk. Overdag is de toren alleen bezet bij zware storm, als
de loodsdienst is gestaakt. Tijdens de wacht zijn er vaste klusjes, maar het
duurt wel lang. Jasper: "Je moest de zeegang en windsterkte schatten en in
het logboek schrijven. Daarin moest je om 03.00 uur noteren of de toren van
IJ muiden brandde. Je had de verantwoording en zat steeds maar te loerenBij
goed zicht kon je tientallen schepen opschrijven. Je zag hun vuren lichten
en of ze zich verplaatsten. Soms leek het of er een dorp in zee lag, zoveel
kotters. Op 'n nacht zag ik een kotter dicht onder de kant varen met gedoofde
lichten. Ik dacht: dat is foute boel. Ik kon de douane niet te pakken krijgen
en kwam terecht bij de politie te paard. Ik dacht, die gaan vast over het
Egmondbinder pad die kant op. Wat denk je? De volgende morgen stond er
met een vette kop in de krant: KUSTWACHT MELDT SMOKKELKOTTER.
"Ben je nou helemaal,zei ik, "Je brengt mijn gezin in gevaar!"
Afb. 11 Jasper Zwaan op de toren omstreeks 1978. Met veel koffie en sigaretten blijft
hij wakker (collectie fam. Zwaan)
Met een rotgang naar de toren
Zwaan herinnert zich nog goed een lichtkogel, afgeschoten tussen Bergen
en Petten. Met de peilschaal maakte ik meteen een peiling en met de
waarneming van Den Helder had je dan een kruispeiling. Reddingboot de
110
Geestgronden, 16 (2009), nr. 4