Ook verderop, bij de restanten van de Visscherijmolen langs de Meerweg, liggen nog steeds de brughoofden van de oude trambrug aan weerszijden van de Molentocht. Omdat dit geen vaarwater was maar toevoer voor de molen, hoefde de brug niet zo hoog te zijn als die over de Hoevervaart. Verder is tot aan de Hoeverweg de 10 meter brede strook land parallel aan de Meerweg te herkennen als het traject waarover het 'ijzeren paard' ooit liep. Het zijn nu ideale weides geworden voor de echte paarden. Je kunt concluderen dat de tramlijn Egmond absoluut op de kaart zette en in dat opzicht een goede investering is geweest. Het bracht het toerisme, wat op kleine schaal reeds bestond, in een veel grotere schaal op gang en daar profiteerden de latere busdiensten weer van. Hotels schoten in Egmond aan Zee als paddestoelen uit de grond en boden de toeristen overnachtingsmogelijkheden, waardoor langere verblijven een aantrekkelijke optie werden. Egmond werd als badplaats gelanceerd en haar inwoners genoten van de bescheiden welvaart die dit met zich meebracht. En dit alles was grotendeels te danken aan de V.V.V.'s Alcmaria en Egmond en de doortastendheid van een kleine groep mensen met visie die de potentie van Egmond met haar strand, zee en duinen al in een vroeg stadium onderkenden.Q Bronnen De Egmondsche Bad-Bode. de uitgave van de Vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer te Egmond aan Zee. De Alkmaarsche Courant, Schager Courant en Heldersche Courant Regionaal Archief, Alkmaar Archief Nederlandsche Spoorwegen Utrechts Archief, Utrecht Poldersporen, door Michiel Hooijberg (www.poldersporen.nb Geestgronden, 16 (2009), nr. 2/3 61

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 25