Ook verderop, bij de restanten van de Visscherijmolen langs de Meerweg,
liggen nog steeds de brughoofden van de oude trambrug aan weerszijden van
de Molentocht. Omdat dit geen vaarwater was maar toevoer voor de molen,
hoefde de brug niet zo hoog te zijn als die over de Hoevervaart. Verder is tot
aan de Hoeverweg de 10 meter brede strook land parallel aan de Meerweg te
herkennen als het traject waarover het 'ijzeren paard' ooit liep. Het zijn nu
ideale weides geworden voor de echte paarden.
Je kunt concluderen dat de tramlijn Egmond absoluut op de kaart zette en in dat
opzicht een goede investering is geweest. Het bracht het toerisme, wat op kleine
schaal reeds bestond, in een veel grotere schaal op gang en daar profiteerden
de latere busdiensten weer van. Hotels schoten in Egmond aan Zee als
paddestoelen uit de grond en boden de toeristen overnachtingsmogelijkheden,
waardoor langere verblijven een aantrekkelijke optie werden. Egmond werd
als badplaats gelanceerd en haar inwoners genoten van de bescheiden welvaart
die dit met zich meebracht. En dit alles was grotendeels te danken aan de
V.V.V.'s Alcmaria en Egmond en de doortastendheid van een kleine groep
mensen met visie die de potentie van Egmond met haar strand, zee en duinen
al in een vroeg stadium onderkenden.Q
Bronnen
De Egmondsche Bad-Bode. de uitgave van de Vereeniging tot bevordering van het
Vreemdelingenverkeer te Egmond aan Zee.
De Alkmaarsche Courant, Schager Courant en Heldersche Courant Regionaal Archief, Alkmaar
Archief Nederlandsche Spoorwegen Utrechts Archief, Utrecht
Poldersporen, door Michiel Hooijberg (www.poldersporen.nb
Geestgronden, 16 (2009), nr. 2/3
61