In een toespraak verhaalde comitévoorzitter Rike over de vreugde die de spoorlijn Egmond had gegeven en de economische vooruitgang die sindsdien was geboekt. Uit naam van de hele Egmondse bevolking bedankte hij de medewerkers van de HSM NS voor de 'welwillende wijze en hulpvaardigheid waarop zij hun taak ten gerieve van het reizend publiek hadden vervuld'Hij besloot met de woorden: "En thans nemen wij afscheid van 'het Spoortje' Het is op het veld van eer en in het harnas gestorven, verdreven door een ander heer, de autobus.." waarna hij de tekst op de grafkrans herhaalde. De uitgesproken woorden maakten een ongekend enthousiasme los bij de aanwezigen en het lukte de passagiers met veel moeite om de tram weer te bereiken. Toen bleek dat het comité de terugreis ook mee wilde maken, waren de Egmonders helemaal niet meer te houden en namen de tram tot de laatste plaats in beslag om - zonder kaartje - de laatste rit naar Egmond aan den Hoef mee te maken. Lang is de tram nog nagewuifd en velen renden of tietsten luid bellend met de tram mee. Ook in Egmond aan den Hoef was inmiddels het besef doorgedrongen dat er iets bijzonders aan de hand was. Velen verdrongen zich op het kleine stationnetje rond de tram om, 'met de kop door de roiten', hangend uit de portierramen gefotografeerd te worden. Het was een gedrang en gejoel van jewelste waaraan pas een einde kwam toen een fluitsignaal van de machinist klonk. Wie niet uitstapte zou meegenomen worden naar de Egmondermeer. Ook nu werd de voorgoed verdwijnende tram langdurig door wuivende Egmonders nageschreeuwd, maar de machinist zette nu de vaart erin. In de Egmondermeer werd nog gestopt om een foto te maken, maar zelfs de gillende stoomfluit van de locomotief kreeg hier niemand het bed uit. Tegen 12 uur s'nachts stond de tram weer in Alkmaar op perron 3, de laatste tocht volbracht. Hier was alleen nog belangstelling van de aanwezige spoorwegmedewerkers. Er werden nog wat foto's gemaakt, allemaal in scène gezet, waarop de machinist met de krans in zijn hand de passagiers toesprak. Daarna werd de locomotief losgemaakt om van haar welverdiende rust te genieten. Korte tijd later werden de sporen verwijderd en de baan verkocht, waarmee de geschiedenis van de lijn Egmond-Alkmaar (Alkmaar-Bergen aan Zee zou nog tot 1955 blijven rijden) voorgoed eindigde. Tot slot een kleine reis langs het oude tramtraject om de vraag te beantwoorden of er nog iets terug te vinden is van dit stukje Egmondse historie. Allereerst is Geestgronden, 16 (2009), nr. 213 59

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 23