Afb. 13 Het station van Egmond aan Zee in 1910 (foto Jonker) werd het Vereenvoudigd Lokaal Spoorwegreglement' op de EAB-lijnen van toepassing verklaard en kon het traject iets sneller gereden worden. Voor de locomotieven was deze nieuwe snelheid van 35 km/u geen probleem omdat ze toch al van het lokaalspoortype waren. De reis duurde toen twintig minuten en er reden dertien trams per dag. De prijzen voor de gehele rit Egmond-Alkmaar bedroegen ongeveer 30 cent (eerste klasse) en 20 cent (tweede klasse). Over de jaren die volgden kunnen we kort zijn. In 1918 werd de complete lijn Egmond-Alkmaar-Bergen genaast (zich toegeëigend) door de H.S.M. en de jaren '20 lieten voor het eerst sterk teruglopende passagiersaantallen zien. In 1895 was de eerste automobiel in Nederland verschenen en in het eerste kwart van de twintigste eeuw begon dit 'lelijke, naar benzine stinkende' voertuig snel terrein te winnen op de stoommachines. Omdat in de jaren '20 veel wegen werden verhard rezen de vrachtauto- en busdiensten de pan uit. Autobusdienst Egmond en Omstreken, die haar garage had op Prins Hendrikstraat 9, reed vanaf de jaren '30 op Alkmaar en zij was niet de enige. Na verloop van tijd nam de Nederlandsche Autocar Onderneming (N.A.C.O.) al deze kleine diensten over en werd zo de grote concurrent van de tram. Vanaf Geestgronden, 16 (2009), nr. 213 55

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 19