het passeren van de wisseltong ontspoorde en kantelde de tram. Machinist
Heyningen kwam daarbij onder de locomotief terecht en overleed ter plaatse.
Hoewel de eerste kranten berichtten over slechts één dode, overleed ook
opzichter Nauwen enige dagen later alsnog aan zijn verwondingen. Stoker
Holzmann liep ernstige brandwonden op, maar herstelde hier gelukkig
volledig van. Onderzoek toonde later aan dat de locomotief ontspoord was
doordat (waarschijnlijk) kwajongens steentjes tussen de wisseltong hadden
gelegd.
Afb. 8 De op de dag van de opening omgekomen
machinist, de heer Heyningen (foto Jonker)
De volgende ochtend was er dan toch eindelijk de lang verwachte officiële
opening. Om kwart voor elf zetten in Alkmaar de, in allerijl uit Hoorn geleende,
HSM-loc 173 Zwaluwen haar drie wagons zich in beweging. Aan boord
een bont gezelschap van hoogwaardigheidsbekleders: De Commissaris der
Koningin, leden van Gedeputeerde Staten, inspecteurs van de spoorwegen,
loco-burgemeester de Wit van Alkmaar, burgemeester Pranger van Egmond-
Binnen en Egmond aan Zee, burgemeester van Rheenen van Bergen,
vertegenwoordigers van het tramcomité en tal van andere gasten. Allen zaten
comfortabel in de keurige wagons, die voorzien waren van 20 zitplaatsen
in de tweede klas en 12 in de eerste. Onderweg door het polderlandschap
kwamen enkele mensen hun huizen uitgelopen met grote ogen van verbazing.
Hij was er eindelijk echt, de stoomtram!
Geestgronden, 16 (2009), nr. 2/3
51