trein deze dienst al na twee jaar gestaakt en zou het weer een paar jaar duren tot zich de burgemeester het initiatief nam tot de oprichting van 'Omnibusdienst de ntal. drie Egmonden'. Na aanvankelijk met twee omnibussen te zijn begonnen rijen werd deze dienst, met jaarlijkse financiële steun van gemeente, provincie en icht, staat, uitgebreid tot zes rijtuigen die regelmatig tussen Egmond, Castricum ïgen en Alkmaar hobbelden. Beter een half ei dan een ledige dop', aldus de Bad- jnen Bode, die hiermee het gevoel van de Egmonders treffend verwoordde. poor Rond 1897 kwamen de treinplannen weer tot leven, o.a. bij de 'Vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer Alcmaria'Onder leiding van >rige voorzitter C. Bosman begint deze Alkmaarse vereniging een serieuze lobby haar voor een stoomtramverbinding, hierin gesteund door haar zustervereniging land te Egmond aan Zee. De keuze voor een tram in plaats van een trein valt den, eenvoudig te verklaren door het feit dat een tram aan veel minder eisen Ook hoefde te voldoen. Verder is het verschil puur een technisch verhaal, dat lden voornamelijk wordt bepaald door de manier waarop de wielen met het spoor king zijn 'verbonden' rnde ssie, Tegelijkertijd was er nog een consortium,onder leiding van ene heerSchippers, ukte bezig om soortgelijke plannen te realiseren en al deze enthousiaste pogingen eurd bereikten ook de lokale en landelijke politiek. Op 13 juli 1898 verleende de gemeenteraad concessie aan zowel Alcmaria als het consortium Schippers voor een stoomtramverbinding tussen Egmond aan Zee en Alkmaar. De definitieve doorbraak kwam een maand later, toen beide groepen besloten de i ten krachten te bundelen en hun plannen te verenigen. Tevens werd besloten om later de reeds door Alcmaria ontworpen plannen, die ook een traject naar Bergen gen' bevatten, te volgen en vol goede moed begonnen ze in het nieuwe jaar aan bus het werven van fondsen. elijk veer Dit bleek toch een groter probleem dan aanvankelijk werd aangenomen en pas :md. in 1901 was ook de landelijke politiek volledig overtuigd van het nut van het elijk tramtraject naar Egmond aan Zee. Op 1 mei van dat jaar besloot de regering irbij een renteloos voorschot toe te kennen ten behoeve van de aanleg van een De stoomtramweg van Egmond aan Zee, via Alkmaar naar Bergen. Voorwaarde opig was wel dat de groep plannenmakers een N.V. vormde en die werd dan ook op 20 december 1901 opgericht onder de naam: Stoomtramwegmaatschappij Egmond-Alkmaar-Bergen (EAB). waarvan de heer Bosman voorzitter naar werd. Met de provincie Noord-Holland als aandeelhoudster voor de helft verd van het kapitaal volgden al snel de gemeenten Alkmaar en Bergen, die voor r. 213 Geestgronden, 16 (2009), nr. 213 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 11