trein
deze dienst al na twee jaar gestaakt en zou het weer een paar jaar duren tot
zich
de burgemeester het initiatief nam tot de oprichting van 'Omnibusdienst de
ntal.
drie Egmonden'. Na aanvankelijk met twee omnibussen te zijn begonnen
rijen
werd deze dienst, met jaarlijkse financiële steun van gemeente, provincie en
icht,
staat, uitgebreid tot zes rijtuigen die regelmatig tussen Egmond, Castricum
ïgen
en Alkmaar hobbelden. Beter een half ei dan een ledige dop', aldus de Bad-
jnen
Bode, die hiermee het gevoel van de Egmonders treffend verwoordde.
poor
Rond 1897 kwamen de treinplannen weer tot leven, o.a. bij de 'Vereeniging
tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer Alcmaria'Onder leiding van
>rige
voorzitter C. Bosman begint deze Alkmaarse vereniging een serieuze lobby
haar
voor een stoomtramverbinding, hierin gesteund door haar zustervereniging
land
te Egmond aan Zee. De keuze voor een tram in plaats van een trein valt
den,
eenvoudig te verklaren door het feit dat een tram aan veel minder eisen
Ook
hoefde te voldoen. Verder is het verschil puur een technisch verhaal, dat
lden
voornamelijk wordt bepaald door de manier waarop de wielen met het spoor
king
zijn 'verbonden'
rnde
ssie,
Tegelijkertijd was er nog een consortium,onder leiding van ene heerSchippers,
ukte
bezig om soortgelijke plannen te realiseren en al deze enthousiaste pogingen
eurd
bereikten ook de lokale en landelijke politiek. Op 13 juli 1898 verleende de
gemeenteraad concessie aan zowel Alcmaria als het consortium Schippers
voor een stoomtramverbinding tussen Egmond aan Zee en Alkmaar. De
definitieve doorbraak kwam een maand later, toen beide groepen besloten de
i ten
krachten te bundelen en hun plannen te verenigen. Tevens werd besloten om
later
de reeds door Alcmaria ontworpen plannen, die ook een traject naar Bergen
gen'
bevatten, te volgen en vol goede moed begonnen ze in het nieuwe jaar aan
bus
het werven van fondsen.
elijk
veer
Dit bleek toch een groter probleem dan aanvankelijk werd aangenomen en pas
:md.
in 1901 was ook de landelijke politiek volledig overtuigd van het nut van het
elijk
tramtraject naar Egmond aan Zee. Op 1 mei van dat jaar besloot de regering
irbij
een renteloos voorschot toe te kennen ten behoeve van de aanleg van een
De
stoomtramweg van Egmond aan Zee, via Alkmaar naar Bergen. Voorwaarde
opig
was wel dat de groep plannenmakers een N.V. vormde en die werd dan ook
op 20 december 1901 opgericht onder de naam: Stoomtramwegmaatschappij
Egmond-Alkmaar-Bergen (EAB). waarvan de heer Bosman voorzitter
naar
werd. Met de provincie Noord-Holland als aandeelhoudster voor de helft
verd
van het kapitaal volgden al snel de gemeenten Alkmaar en Bergen, die voor
r. 213
Geestgronden, 16 (2009), nr. 213 47