01:30 uur slaat het schip over de zandbanken. De kapitein laat direct
noodseinen geven, deze worden niet opgemerkt. Enige tijd later worden er
drie vuurpijlen afgeschoten die tenslotte worden opgemerkt door Egmonder
Willem Sander die samen met zijn schoonvader aan het strandjutten is. Met
zijn licht geeft hij een sein dat de noodsignalen zijn begrepen, snel spoedt
Willem zich naar het dorp om de stranding van de Jos Maria te melden aan
de Burgemeester.
Nog geen uur later is de roeireddingboot van Egmond onderweg naar de
strandingplaats van de Jos Maria, zo'n twee kilometer ten zuiden van
Egmond. Als de strandingplaats is bereikt wordt de reddingboot in zee
gebracht, het is erg slecht weer, een harde zuidwester storm en een stro
mende regen maken de tocht niet gemakkelijk.
Het zoeklicht komt goed van pas, vanaf de kant wordt de reddingboot
gevolgd door de felle lichtbundel. Op het achterdek van de Jos Maria staat
de bemanning al klaar om het schip te verlaten. Als de reddingboot vast ligt
springt de bemanning aan boord. Door de woeste zee en de overslaande
brekers lijkt de reddingboot te worden vastgezogen aan de Jos Maria. Na
een hevige strijd lukt het om de reddingboot vlot te krijgen en even later
staat de reddingboot weer veilig op het strand.'
De vijfkoppige bemanning wordt ondergebracht in Café de Boei waar de
bemanning weer op krachten kan komen.
Wederom een stranding bij Egmond! - 5 man gered van de Jos Maria
- artikel uit het blad De Reddingboot.
'In de nacht van 1 op 2 december 1935 strandde, ongeveer 3 kilometer
bezuiden Egmond aan Zee, tijdens een Zuidwester storm, het te Schiedam
thuisbehorende motorschip Jos Maria (groot 230 ton), dat met een lading
stijfsel op weg was naar Engeland.
De Jos Maria was zaterdagmiddag 30 november uit IJmuiden vertrokken,
doch kreeg 's avonds rond elf uur pech aan de motor. Alle pogingen om de
motor weer op gang te krijgen mislukten en toen de invloed van de zeer
diepe depressie (de barometer was tot 727 gedaald) zich deed gelden, kon
de Jos Maria niet meer van de kust af worden gehouden. Ongeveer om half
twee 's nachts sloeg het schip over de banken, vuurpijlen werden afgesto
ken en een strandjutter die de noodseinen opmerkte, waarschuwde zo spoe
dig mogelijk de plaatselijke commissie der NZ.H.R.M. te Egmond aan Zee.
Onmiddellijk waren schipper Jan van der Plas en zijn mannen weer in actie
98
Geestgronden, 15 (2008), nr. 213