1
del-
2de-
het
sers
van
adat
iorp
een
Egmond stond even druk in de belangstelling van kunstminnend Nederland. In
Museum Boijmans-van Beuningen was tot eind mei een bijzondere collectie vroeg-
Nederlandse schilderkunst te zien. De kenners waren het er over eens dat het meest
bijzondere schilderij op deze tentoonstelling het dubbelportret was van Jan van
Egmont (1438-1516) en zijn vrouw Magdalena van Weerdenburg (1462-1538). Jos
Hof en Albert van der Zeijden bezochten de tentoonstelling en brengen verslag uit.
Jos Hof en Albert van der Zeijden
MIDDELEEUWSE GRAAF VAN EGMOND
KEERT TERUG NAAR NEDERLAND
veel
t en
Op leeftijd
Toen Jan van Egmont zo rond 1508 door de Meester van Alkmaar gepor
tretteerd werd, was hij al behoorlijk oud. Het door jicht getekende gezicht
toont een grijsaard van rond de zeventig, die toen één van de machtigste
heren in de Nederlanden was. Hij was de eerste graaf van Egmond en stad
houder van Holland, Zeeland en West-Friesland. De schilderijen horen bij
de vroegste portretten die in ons land gemaakt zijn. In een persbericht van
het museum werd het schilderij er dan ook speciaal uitgelicht. Op de voor
pagina van het Noord-Hollands Dagblad werd er uitvoerig over bericht
onder de kop: 'Middeleeuwse graaf keert terug naar Nederland'De por
tretten zijn niet heel groot, maar nog altijd groter dan folioformaat en ver
vat in een houten lijst. Door het half ronde formaat aan de bovenkant, lijkt
het alsof je via een venster bij een middeleeuws huis naar binnenkijkt, met
de graaf en de gravin gemeenzaam zittend aan tafel.
Over de schilder is niet veel meer bekend dan dat hij werkte in en rond
Alkmaar, hij wordt daarom wel aangeduid als de 'Meester van Alkmaar'
De portretten zijn geschilderd met liefde voor detail, zelfs de aders van de
rechterhand van Manke Jan zijn levensecht weergegeven, waardoor het
portret bijna een persoonlijke kennismaking wordt met deze voor de
Egmondse geschiedenis zo belangrijke middeleeuwse figuur.
Afb. 24 en 25 op blz 82 en 83: Portretten van Jan, eerste graaf van Egmond (links)
en Magdalena, gravin van Werdenburg (rechts) ca. 1510, door 'De Meester van
Alkmaar', doek, overgebracht van paneel, 42,5 x 26 cm (links); 48,9 x 31,8 cm
(rechts), New York, The Metropolitan Museum of Art, The Friedsam Collection,
Bequest of Michael Friedsam, 1931
2/3
Geestgronden, 15 (2008), nr.2/3
81