voorzien zich van een nieuwen voorraad sterke drank en koek, en keeren in nog meer beschonken toestand naar hun visscherdorp terug, waar hunne buitensporige vreugde, tot Iaat in den nacht, voortduurt. Dit rijden in wagens is echter niet in alle zeedorpen in gebruik. In andere plaatsen, zooals Vollendam, vermaakt zich de bevolking uitsluitend in de herberg, met dansen, en drinken van wijn en sterke drank; half beschonken vinden zij soms vermaak, om, ten bewijze dat zij het kunnen betalen, fles- schen wijn in glazen te laten inschenken, om ze onmiddellijk daarna stuk te slaan, zoodat de vloer met drank en glasscherven bedekt is. De gevolgen der losbandigheden van dezen dag zijn dikwerf voor velen bedroevend, men zegt dan echter: 'Het is op Pinkster-drie gebeurd,en dit wordt beschouwd als een zeer verzachtende omstandigheid, ten overstaan van het algemeen gevoelen in die plaatsen Buitensporige vreugde Opvallend is dat de makers van de tekening - tamelijk moraliserend - het liederlijk gedrag van de Egmonders aan de kaak stellen. Er is niet alleen sprake van 'buitensporige vreugde' maar ook van een 'opgewondene stem ming' van 'een joelende menigte'. En van sterke drank die 'reeds meer dan noodig gebruikt is' door mensen in een 'beschonken toestand'. Als we Bing en Braet mogen geloven, dan was kermis in Egmond vooral veel drin ken en dansen, zoals ook nu nog de kermis aanleiding is om veel te drin ken. Volgens Bing Braet is typisch Egmonds het heen en weer rijden met wagens tussen Egmond aan Zee en Egmond aan den Hoef, waar ook kermis werd gevierd. De derpers en de hoevers lieten zich in galop heen en weer rijden, om steeds bij de herberg weer nieuwe drank en koek in te nemen.5 De herberg stond centraal en niet de ook aanwezige enkele colporteurs van liedblaadjes. Toch werd er ook gedanst en gezellig gepraat. Of er werkelijk sprake is geweest van 'buitensporige vreugde' is een open vraag. Aan het eind van de negentiende eeuw werd in veel steden in Nederland de kermis verboden juist om deze reden. Het initiatief daarvoor lag bij een moderne, verlichte burgerij, die met afkeer neerkeek op wat zij uitbundig en plat volksvermaak vond. De afschaffing van de kermis paste in hun wens het volk 'te beschaven'. Als mensen afkomstig uit een burger lijke, Amsterdamse elite, zullen Bing en Braet mogelijk ook met wat afkeu ring hebben neergekeken op de gewoonten en gebruiken van het volk. In hun boek over de zeden en gebruiken is een prent opgenomen van een boe- Geestgronden, 15 (2008), nr. 1 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2008 | | pagina 9