re orders. Die kwamen na twee dagen en luidden blijkbaar: "Naar Java"
Het schip zette weer koers naar het zuiden, passeerde Singapore en bijna de
evenaarEven te voren werd echter gedraaid en werd de terugreis
aanvaard. Weer naar Singapore, om op 13 november in Port Dickson te
worden ontscheept. Tijdens het verblijf op Malakka is er te veel gebeurt om
dat allemaal te vermelden, maar wel dat het een tijd was van orders en
tegenorders, van gaan en niet gaan. Het was wel een tijd van oefenen en
nog eens oefenen om gevechtswaardige soldaten te worden. Gert viel daar
op door zijn grote rijvaardigheid zodat hij al snel een van de vaste
chauffeurs van de T(Tijger)-Brigade was. Dit is hij ook altijd gebleven. Hij
werd hier ook weer een van de voetballers van het bataljon. Op 6 maart
1946 kwam dan eindelijk het bericht dat men scheep zou gaan naar Indië.
Dit bericht was inderdaad juist en op 8 maart kwam de "Sommelsdijk"
(afb. 28) voor de rede van Port Dickson. Nog dezelfde dag werd begonnen
met het embarkeren, waarna de reis naar lndië dan toch eindelijk definitief
begon.
Afb. 28 Vanuit Port Dickson werd de reis naar Nederlands-Indië met het M.S.
Sommelsdijk voortgezet. Ansichtkaart Holland-Amerika Lijn. Collectie Rob
Leijen.
Geestgronden, (2007), themanummer
31