re orders. Die kwamen na twee dagen en luidden blijkbaar: "Naar Java" Het schip zette weer koers naar het zuiden, passeerde Singapore en bijna de evenaarEven te voren werd echter gedraaid en werd de terugreis aanvaard. Weer naar Singapore, om op 13 november in Port Dickson te worden ontscheept. Tijdens het verblijf op Malakka is er te veel gebeurt om dat allemaal te vermelden, maar wel dat het een tijd was van orders en tegenorders, van gaan en niet gaan. Het was wel een tijd van oefenen en nog eens oefenen om gevechtswaardige soldaten te worden. Gert viel daar op door zijn grote rijvaardigheid zodat hij al snel een van de vaste chauffeurs van de T(Tijger)-Brigade was. Dit is hij ook altijd gebleven. Hij werd hier ook weer een van de voetballers van het bataljon. Op 6 maart 1946 kwam dan eindelijk het bericht dat men scheep zou gaan naar Indië. Dit bericht was inderdaad juist en op 8 maart kwam de "Sommelsdijk" (afb. 28) voor de rede van Port Dickson. Nog dezelfde dag werd begonnen met het embarkeren, waarna de reis naar lndië dan toch eindelijk definitief begon. Afb. 28 Vanuit Port Dickson werd de reis naar Nederlands-Indië met het M.S. Sommelsdijk voortgezet. Ansichtkaart Holland-Amerika Lijn. Collectie Rob Leijen. Geestgronden, (2007), themanummer 31

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2007 | | pagina 67