hout' was al een verrassing! Vanwege de visserijcrisis in de jaren 1920- 1925 was de armoede groot en al trokken de kinderen onbezorgd de dui nen in, voor de volwassenen zag het leven er minder rooskleurig uit.'6 Iedereen is het erover eens dat de oorlog de definitieve nekslag betekende voor de Nieuwe Nierep, al waren er incidenteel soms ouders die het gebruik dat zij uit hun jeugd kenden ook aan een nieuwe generatie pro beerden door te geven. In zijn algemeenheid moet echter gezegd worden dat de Nieuwe Nierep bij een nieuwe generatie in het vergeetboek is beland. Een religieuze oorsprong? Dankzij interviews met mensen die het gebruik in hun jeugd nog zelf gepraktiseerd hebben, zijn we goed ingelicht over de jaren kort voor de Tweede Wereldoorlog, de laatste jaren dat de Nieuwe Nierep in heel Egmond aan Zee door de jeugd nog volop gevierd werd. Over de periode ervoor weten we niets en is het dus speculeren over de historische achter gronden. De al genoemde Henk Groen, die voor de oorlog zelf nog aan rijsjesdag heeft gedaan, is zich er op oudere leeftijd in gaan verdiepen. Naar zijn mening is er wel degelijk een verband met de kerkelijke viering, waarom zou rijsjesdag anders gevierd zijn op Sacramentsdag? Vanaf de Late Middeleeuwen is Sacramentsdag in de Rooms-katholieke Kerk een belangrijke kerkelijke feestdag. Sinds 1264 staat het feest op de katholie ke kalender. De verheffing van de hostie werd één van de kernmomenten tijdens de Heilige Mis en maakte grote indruk op de gelovigen7. In het zuiden van Nederland, we hebben Tjaard de Haan er al naar zien verwij zen, werden op Sacramentsdag processies gehouden, waarbij de hostie in een monstrans plechtig werd rondgedragen. In het noorden was dat natuurlijk niet mogelijk, vanwege de in het protestantse noorden geldende processieverbod. Sacramentsdag was één van die feesten die ook in de Oud-Katholieke kerk werd overgenomen. Ook daar gold Sacramentsdag als een belangrijke feestdag, al werd het belang ervan in onze tijd - net zoals trouwens in de Rooms-Katholieke kerk - minder en minder. Het feest werd en wordt gevierd op de tweede donderdag na Pinksteren, tegenwoordig echter vaak op de zondag na deze donderdag. 24 Geestgronden, 14 (2007), nr. I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2007 | | pagina 26